#Algemeen

2021: wat een bijzonder (media)jaar!

Media Reverse op 17 december 2021

2 minuut leestijd

Wat een ongelofelijke eindspurt hebben we er met elkaar opzitten in het laatste kwartaal van 2021! De mediamarkt herstelde zich wonderbaarlijk; de mediabestedingen lieten ondanks coronaperikelen een groei zien op totaalniveau. Sterker nog, het was vechten om je spotje uitgezonden te krijgen of om een advertentie te plaatsen. Nog nooit heeft er zoveel druk gestaan op de beschikbaarheid en was het zaak tijdig in te kopen. En dat terwijl het jaar maar langzaam op gang kwam. Althans, in media-uitgaven, want in de wereld gebeurde er juist veel.

Corona was begin 2021 nog lang niet onder controle, lockdowns waren in Europa eerder regel dan uitzondering. In Amerika wordt het Capitool bestormd door Trump aanhangers die zich bestolen voelden dat hun kandidaat niet was herkozen. Het wordt later als een van de zwartste dagen in de historie van Amerika betiteld. De Nederlandse verkiezingen deden ook een hoop stof opwaaien, kun je je de notities van Minister Ollongren nog herinneren? De politieke bestuurscultuur staat hevig ter discussie en het formeren tot een stabiele coalitie is maar net voor de kerst gerealiseerd. Helemaal extreem; onze bekendste misdaadverslaggever werd op klaarlichte dag doodgeschoten en door buitensporige regenval overstromen diverse dorpen in Nederland, België en Duitsland. Het was me het jaartje wel.

Gelukkig waren er mooie sportevenementen die – al dan niet met publiek – zorgden voor de nodige afleiding. Het EK voetbal, de Olympische zomerspelen, en na 36 jaar van afwezigheid de Formule 1 race op het circuit van Zandvoort. Wat een feest was dat! Max Verstappen stelt de Nederlandse fans niet teleur en wint. In Abu Dhabi wint hij in de laatste ronde de wereldtitel, een ongelofelijk knappe prestatie!

Misschien dat die sportevenementen hebben geholpen om te blijven investeren in marketing en media? Het is traditioneel gezien een mooi haakje voor veel adverteerders. Of misschien was het toch dat er door het minder uitgegeven budget in het begin van het jaar nog budget over was. In ieder geval bleek het vertrouwen groot en daarmee ook de wil om te adverteren. Met bestaande en nieuwe klanten maakte Media Reverse in 2021 dan ook weer een mooie groei door. We verstevigden onze organisatie op planning en account en zullen in 2022 blijven investeren in extra mensen die het verschil voor onze klanten kunnen maken.

We verwachten dat de krapte in media zal aanhouden en januari ’21 geeft daar al blijk van. Normaal is dat een rustige maand maar in 2022 vooralsnog niet. We houden alle ontwikkelingen goed in de gaten en stemmen onze strategie af op de omstandigheden. Zo komen we samen ook in deze overspannen mediamarkt tot de juiste keuzes. We hebben wel geleerd dat het goed plannen van campagnes essentieel is. Hoewel flexibiliteit bij ons hoog in het vaandel staat, zal juist vroegtijdig plannen maken nodig zijn.

Samenvattend, het was een knotsgek jaar met een wereld die in de fik lijkt te staan, maar waarin nog steeds volop in marketing en media wordt geïnvesteerd. Gelukkig maar. Wij staan ook weer in 2022 klaar om samen tot de juiste mediastrategie te komen en we helpen graag bij de executie en inkoop van deze plannen. #BetterTogether

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord