#Digital

Apple vs. Facebook | Privacy vs. Gericht adverteren

Michael van der Wal op 12 februari 2021

2 minuut leestijd

Onlangs heeft Apple wijzigingen aangekondigd omtrent hun privacybeleid. Vanaf 2021 zal er op Apple devices worden gevraagd om het goedkeuren, of afkeuren, van een app om je te volgen. Apple geeft aan dat deze wijziging wordt doorgevoerd om de privacy van gebruikers te beschermen. De verwachting is dat gebruikers apps geen of minder toestemming gaan geven om hen te tracken. Voor bedrijven als Facebook wordt het daardoor moeilijker om gerichte advertenties te laten zien. Ook adverteerders maken zich zorgen.

De functie waar het allemaal om draait is de “Identifier for Advertisers” (IDFA), een unieke code waar elk Apple device, zoals een iPhone of iPad, over beschikt. Deze code zorgt ervoor dat bedrijven gebruikers buiten de eigen app kunnen volgen en hiermee gerichte advertenties kunnen tonen. De IDFA kan worden gebruikt om informatie te verzamelen, die indirect door adverteerders gebruikt kan worden bij hun online marketingstrategie.

Ook op Android is een vergelijkbare functie aanwezig, maar dan onder de naam “Google Play Services ID for Android” ofwel GPS ADID. Aangezien Google ook sterk afhankelijk is van (gepersonaliseerd) adverteren, zullen zij hier anders mee om gaan.

De IDFA van Apple is belangrijk voor bedrijven als Facebook (waar ook Instagram en Whatsapp onder vallen) omdat ze een zeer accurate manier zijn om iOS gebruikers te volgen. Hierdoor kunnen zij specifieke doelgroepen opstellen, waar adverteerders weer gebruik van kunnen maken.

Uit cijfers van Statcounter blijkt dat in januari 2021 41% van de mobiele gebruikers in Nederland iOS-gebruiker zijn. Voor zover bekend heeft grofweg 20% van alle Apple gebruikers aangegeven niet te worden gevolgd door adverteerders. De impact van deze wijziging is dus enorm voor bedrijven als Facebook, maar daardoor ook voor adverteerders. De impact is zelfs zo groot dat Facebook de aanval heeft geopend op Apple en in december 2020 al een paginagrote advertentie in The New York Times plaatste met als kop ‘We’re standing up to Apple for small business everywhere’. Uiteraard maakt Facebook zich ook zorgen om de eigen omzet.

Wat kun je als adverteerder doen om toch via Facebook je doelgroep op iOS te bereiken? Hier biedt Facebook een aantal oplossingen aan om toch te kunnen targeten en prestaties te kunnen meten via iOS. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van de nieuwste SDK, de App Events API en Mobile Measurement Partners, dit zijn hulpmiddelen die Facebook aanbiedt die helpen bij het tracken van data. Een volledige lijst met wijzigingen vanuit Facebook kun je hier vinden.

En natuurlijk is adverteren via Facebook niet de enige optie. Ook buiten Facebook zijn er manieren om toch goed online te kunnen targeten. Gelukkig zin er inmiddels super veel andere manieren om online getarget uit te kunnen leveren. Ook kunnen we kijken naar wat in jouw doelgroep speelt. Hierdoor kun je bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van contextual targeting, waarbij je advertenties zichtbaar worden bij onderwerpen die relevant zijn bij jouw product of dienst.

Uiteindelijk zal de tijd uitwijzen wat de werkelijke impact gaat zijn van het nieuwe beleid van Apple. Wij zullen deze ontwikkelingen op de voet blijven volgen en adviseren je graag hoe je hier als adverteerder mee om kunt gaan. #BetterTogether

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord