#Algemeen

Blijft tv een relevant mediumtype voor iedere doelgroep?

Media Reverse op 1 november 2019

2 minuut leestijd

Het afgelopen jaar is het onstuimig geweest in het Nederlandse tv-landschap. De transfermarkt heeft ondertussen zijn werk gedaan, waarbij we verschillende switches hebben gezien in programmering en presentatoren. Zo zijn grote namen zoals Linda de Mol en Wendy van Dijk naar Talpa gegaan en zien we dat STER-programma’s zoals Lingo en Man bijt Hond nu te zien zijn op SBS6. Chantal Janzen en Beau van Erven Dorens blijven de sterren van RTL waar Eva Jinek nog aan wordt toegevoegd. De eerste resultaten zijn bekend. We zien nog geen sprint maar een marathon waarin we interessante verschuivingen zien.

De groei bij Talpa, gaat ten kosten van de groei bij RTL en STER. Dit wordt veroorzaakt door de vernieuwde programmering. De rivaliteit tussen Talpa & RTL is zichtbaar waar zij zich richten op dezelfde kijkersprofielen. De verwachting is dat we aan het eind van 2019 drie exploitanten hebben met een vergelijkbaar marktaandeel (Talpa, STER & RTL). Voor de adverteerder betekent dit zij moeten inspelen op de wisseling van bereik, iets waar wij graag in adviseren.

Overall zien we dat de lineaire kijktijd in de eerste negen maanden van 2019 is toegenomen.  In de eerste drie kwartalen is de advertentiemarkt zelfs gestegen met 1,4% t.o.v. de eerste drie kwartalen in 2018. Dit is zowel te wijden aan spot en non-spotadvertenties op tv als de advertenties bij online videoplatforms. Op jaarbasis wordt er een groei van 2% verwacht.

De doelgroep 20 – 34 heeft een vergelijkende kijktijd per dag gehad t.o.v. vorig jaar. Bij alle andere leeftijdsgroepen zien we een stijging. Er is zelfs sprake van een stijging van 2,7% in tv-schermtijd. De toevoeging van online on-demand platformen zorgen ervoor dat de jongeren doelgroep nog steeds bereikt kan worden. RTL heeft Videoland & RTL XL, Talpa benadert de doelgroep met Kijk en de STER heeft NPO Start.

Naast een groei in lineaire kijktijd in de eerste drie kwartalen van 2019 zien we een algemene trend in het tv-landschap, waarbij de verschillende zenders de focus leggen op Nederland en het maken van nationale producties. Talpa vestigt momenteel de meeste aandacht op zich met SBS6. Met het immens populaire Chateau Meiland, maar ook het altijd gezellige Ik hou van Holland richten zij zich niet alleen op de Randstad maar leggen zij ook een focus op het gehele land, waar ze vooral verhalen willen vertellen. Herkenbaarheid is hierbij de belangrijkste pijler. Ook RTL 4 speelt hierop in; zij gaan voor persoonlijk, herkenbaar en dichtbij. Ook de STER speelt hier op in. Zij maken een reeks porgramma’s over 75 jaar leven in vrijheid leven. Daarnaast kijken zij uit naar het Eurovisie Songfestival en de sportzomer van 2020 met o.a. EK Voetbal en de Olympische Spelen.

De focus van de televisiezenders ligt dus vooral op Nederland en het bieden van lokale content. Dit zal ervoor moeten zorgen dat er een evenwicht komt tegen internationale spelers zoals Netflix en Disney+. Tv blijft daarbij een goed bereik medium, waar we de komende jaren nog veel gebruik van zullen maken.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord