#Algemeen

De invloed van corona op media

Michael van der Wal op 1 mei 2020

3 minuut leestijd

De mediaconsumptie is in de afgelopen periode veranderd. We kijken, luisteren en lezen namelijk veel meer. Hoewel dit langzaam weer terug naar “normaal” gaat, zien we nog duidelijk een verschil ten opzichte van dezelfde periode in voorgaande jaren. Hoe kan je hier als adverteerder mee omgaan en wat kunnen we hiermee voor de komende periode?

In de eerste weken na de aankondiging van de “intelligente lockdown” zien we dat de kijk- en luistertijd een duidelijke stijging laten zien. In week 11 en 12 is de kijktijd zelfs met 33 minuten toegenomen! Met name nieuws- en actualiteitenprogramma’s scoren sterker in bereik.

Ook het luistergedrag is veranderd, we luisteren namelijk via andere kanalen en op andere momenten. Logisch natuurlijk, want we luisteren meer vanuit huis dan vanuit de auto of vanaf werk of school. Het bereik van radio stijgt echter niet.


In de kijkdichtheid zien we van de piek in week 13 langzaam teruglopen richting het gemiddelde van dezelfde weken in 2019, echter is er nog steeds een duidelijke verhoging te zien ten opzichte van de dikke lichtblauwe lijn van het gemiddelde van geheel 2019. Daarnaast zijn er momenteel minder adverteerders, wat betekent dat er meer advertentieruimte beschikbaar is op TV. Marktindexen zijn hierdoor in deze periode dan ook lager dan normaal. Dit alles tezamen biedt kansen voor zowel nieuwe als bestaande adverteerders op TV.

Ook online is er een significante stijging te zien in bereik, we willen allemaal het laatste nieuws continue volgen. Mensen gebruiken hun social kanalen nog meer dan normaal om aangesloten te blijven met anderen. Op social media is de vraag van adverteerders ook afgenomen en daarmee wordt de prijs positief beïnvloed. Ook online zien we overigens wel dat de cijfers langzaam teruglopen naar ‘normaal’.

Het verkeer en aantal mensen buiten op straat is uiteraard gedaald door de intelligente lockdown, maar de cijfers worden positiever. Uit onderzoek van OOH exploitanten blijkt dat rond supermarkten de daling in bereik slechts 10% is ten opzichte van voor de Coronacrisis. In parken is het bereik zelfs 38% hoger. In het normale straatbeeld is het bereik van OOH objecten uiteraard wel een stuk lager. Hier spelen OOH exploitante op in door posters langer te laten hangen, meer posters te plaatsen en de prijs per vlak te verlagen.

Kortom, er is in alle mediatypen voldoende ruimte om te adverteren. Uit verschillende onderzoeken blijkt daarnaast dat het merendeel van Nederland begrijpt dat bedrijven blijven adverteren tijdens de crisis. Met de juiste boodschap kun je je doelgroep nog steeds goed bereiken. Er wordt over het algemeen meer media geconsumeerd dan voor de Coronatijd. En omdat er minder vraag naar advertentieruimte is, zijn de kosten nu lager. Dat telt op tot een mooie kans, toch?

Neem contact op met Media Reverse voor meer advies #BetterTogether.

Bronnen:
• SKO – TV cijfers
• NLO – Luister cijfers radio
• DVJ – Covid-19-Report-Influence-on-Purchase-Behaviour-1
• Kantar – COVID-19-barometer-Full-Report-Netherlands-Wave
• Kantar – Hoe het coronavirus het online mediagedrag van de Nederlander verandert
• BBC – Coronavirus: Radio listening booms while music streaming stalls
• JCDecaux – Resono onderzoek naar beweging
• Google mobility report

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord