#Algemeen

De invloed van Corona op mediagedrag, een jaar later…

Michael van der Wal op 12 maart 2021

3 minuut leestijd

Inmiddels werken we officieel al een jaar thuis. Een jaar geleden hadden we allemaal de hoop dat de crisis waarin we nu zitten misschien maar een paar weken of maanden zou duren, maar dat ziet er toch even anders uit… Ons leven is totaal veranderd en hiermee ook ons mediagebruik.

Duidelijke piek in kijkgedrag zichtbaar
In week 11 t/m 15 van 2020 zien we een sterke toename in zowel schermtijd als tv kijktijd. Iedereen zit in deze periode bovenop het nieuws, is logischerwijs meer thuis en kijkt daarbij ook meer tv. Na de eerst shock zagen we dit al teruglopen richting ‘normaal’. Zie ook de blog die we toen schreven. Toch is de gemiddelde tv schermtijd, met uitzondering van de iets vrijere zomerperiode, continu hoger geweest dan in 2019. Deze trend zien we ook in de eerste weken van 2021 doorzetten. Mooier (lente)weer heeft effect op het kijkgedrag, maar overall zien we dus dat we alsnog meer achter het scherm te vinden zijn.

Aan de andere kant zien we dat er juist minder geadverteerd is, -9,1% bruto mediabestedingen. Hoewel in absolute zin het aantal adverteerders met 1.095 redelijk stabiel is gebleven, zijn er 10,9% minder secondes geadverteerd. Ook zijn er 3,3% minder merken die geadverteerd hebben. De grootste daling van de mediabestedingen vindt vooral plaats wanneer de shock het hoogste is, dus in het tweede kwartaal van 2020.

Ook duidelijk effect op luistergedrag zichtbaar
Bij radio zien we wel een aantal verschuivingen in zenderkeuze en tijdstippen, maar één ding is duidelijk: we blijven veel radio consumeren. Hierbij zien we eigenlijk overall een stijging in gemiddeld aantal luisterminuten, waarbij Qmusic de grootste groei laat zien. Net als bij tv zien we dat ook bij radio de mediabestedingen stevig dalen.

Flinke verschuivingen in tijdsbesteding scherm kijken
In het tv jaarrapport van 2020 zien we terug dat men zelf ook aangeeft anders te zijn gaan consumeren. 16% geeft aan meer live tv te zijn gaan kijken, maar ook geeft 28% aan (daarnaast) meer films en series te streamen. Ook het vooruitkijken neemt toe. We zijn afgelopen jaar dus duidelijk andere vormen van vermaak gaan opzoeken.

In het gebruik van online video platfora staat YouTube samen met Netflix bovenaan. Opvallend is dat Neflix in 2020 juist iets is afgenomen ten opzichte van 2019. Belangrijk te vermelden, dit gaat over wel eens gebruik per platform, niet de hoeveelheid gebruik. NPO Start laat daarentegen juist een groei zien, waarbij ze weer bijna op het niveau van 2018 komen.

Advertentiemarkt profiteert helaas nog niet van grotere mediaconsumptie
Naast stijgingen in tv- en radioconsumptie, zien we ook een stijging in aantal krantenabonnees. Ook online is de zoektocht naar nieuws en actualiteiten nog steeds blijvend verhoogd. Tijdens deze Coronaperiode wil men continu weten wat er gebeurt. Deze trend zet zich in 2021 nog steeds door.

Door alle onzekerheid heeft de advertentiemarkt hier echter nog niet van kunnen profiteren. Terwijl juist investeren in crisistijd, mits mogelijk, je na de crisis een voorsprong kan geven. Het blijven natuurlijk onzekere tijden, maar we zien wel dat de advertentiemarkt momenteel weer groeit.

Door de flexibiliteit van de media-exploitanten en het snelle schakelen kunnen we inmiddels de adverteerders die blijven adverteren ook goed verder blijven helpen. Blijven de winkels nog even dicht, dan schuiven we een campagne door, maar cancelen we niet. We zien dus meer vertrouwen en geloof dan een jaar geleden.

Hoe dit jaar verder zal lopen, blijft lastig te voorspellen. Daarom zullen wij jullie goed blijven informeren en denken we graag mee voor de juiste oplossing. Uiteraard steken we de plannen samen flexibel in. Zo kunnen we samen altijd op de meest actuele situatie inspelen. #BetterTogether

Bronnen:
SKO Kijkcijfers
Screenforce Jaarrapport 2020

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord