#Digital

De meest populaire online High Impact formaten

Michael van der Wal op 2 april 2021

3 minuut leestijd

Het online landschap is zich constant aan het ontwikkelen met nieuwe technologieën om zo nog meer interactie met de gebruiker te krijgen. In de blog Online advertising: The sky it the limit bespraken we al welke verschillende manieren je kunt adverteren met unieke high impact formaten. In dit blog gaan we verder in op high impact displayformaten die zowel direct als programmatic ingekocht kunnen worden.

Desktop

Ondanks dat mobile first een gegeven is, is desktop nog steeds een belangrijk device om rekening mee te houden bij het samenstellen van je online mediamix. Ook hier worden constant nieuwe toepassingen voor online display toegevoegd. Bij displayinzet op desktop is het zaak goed op te vallen tussen andere adverteerders en de content van de webpagina zelf. Daar zijn een aantal (nieuwe) populaire formaten goed geschikt voor.

Take-over

Een van de populairste en ook meest zichtbare high impact formaten is de take-over. Hiervan zijn er twee soorten, de Homepage Take Over (HPTO) en Automatic Take Over (APTO). Verschillende uitgevers geven hun variant van de HPTO een andere naam. Zo heet bijvoorbeeld die van nu.nl een Radical en van FD.nl een Superheader, niet te verwarren met de Superheader in de volgende alinea. In principe hebben we het bij een APTO, HPTO of een andere benaming die een uitgever eraan heeft gegeven altijd over een Homepage Take Over.

Cross-device Superheader

De superheader is te vergelijken met een billboard banner, maar benut dan de volledige breedte van het scherm. Een superheader is wel schaalbaar, wat betekent dat de banner zich automatisch aanpast aan de schermbreedte van de gebruiker. Dit formaat schaalt dus zowel op desktop, tablet als mobiel goed mee.

Billboard Launch

De billboard is een populair formaat vanwege de relatief grote afmetingen, ruim beschikbare inventory en relatief lage prijs. Het nieuwe van de billboard launch is de mogelijkheid om de banner na een klikinteractie schermvullend over de pagina te tonen. Nog meer zichtbaarheid dus!

Mobile ad formaten

In een mobile first samenleving is het inzetten van mobiele formaten ook absoluut een must. Ook hier zijn er vele verschillende van in te zetten. Op mobiel heb je natuurlijk een beperkt schermoppervlak om advertenties te tonen. Hierdoor lijken de formaten qua afmeting nogal op elkaar. Je kunt echter wel extra opvallen door bijzondere specials toe te voegen.

Mobile portrait

Een formaat dat zich aanpast aan je schermgrootte met meerdere toepassingsmogelijkheden. Wat dit formaat uniek maakt is de veelzijdigheid van interactieve toepassingen die kunnen worden toegevoegd aan de banner. Bijvoorbeeld een slider, interactieve keuze, shoppable video en portrait window. Mobile portrait is een van de nieuwere toepassingen binnen de High Impact formaten.

  • Slider: hierbij kan de gebruiker door meerdere advertentiekaarten scrollen
  • Interactieve keuze: de gebruiker kan bijvoorbeeld de kleur van het getoonde product wijzigen
  • Shoppable video: binnen een video worden meerdere producten getoond die onder de video worden uitgelicht.
  • Portrait window: binnen de advertentie zijn er meerdere interactieve velden beschikbaar waar op kan worden geklikt. 

(Mobile) Interscroller

Voor mobile is dit momenteel het meest populaire scroll-over formaat. Advertenties tussen artikelen kunnen de verkeerde indruk geven dat het artikel is afgerond en dan klikt men weg. Bij een Interscroller verschijnt de advertentie in een vloeiende beweging tussen het artikel door. Hierdoor valt de advertentie meer op.

Mobile scratchbanner

Bij dit formaat staat interactie centraal. Net zoals bij een kraslot kan een gebruiker hier de banner openkrassen en heeft hierdoor volledige focus op jouw advertentie.

Tot slot

Het online landschap ontwikkelt zich constant door met volledig nieuwe toepassingen of oude bekenden in een nieuw jasje. Belangrijk om ook te weten is dat niet elke publisher dezelfde formaten ondersteund. Om tot de juiste selectie formaten te komen, begint het bij bepalen van doelstellingen en doelgroepen, om zo uit te komen bij de meest passende formaten en publishers. Wij hebben de kennis in huis om je hier gepast advies over te kunnen geven en zorgen dat we altijd op de hoogte zijn. #BetterTogether

Lees ook:

Online advertising: The sky it the limit

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord