#Algemeen

De toegevoegde waarde van branded content

Michael van der Wal op 23 juli 2021

2 minuut leestijd

Branded content bestaat al heel lang, maar lijkt de laatste tijd op steeds meer interesse te kunnen rekenen. De mogelijkheden breiden zich ook uit en daarnaast worden consumenten steeds kritischer. Branded content moet dan ook op de juiste manier ingezet worden, anders loop je als adverteerder het risico een (dure) flater te slaan.

Wat en waarom?

Maar wat houdt branded content precies in? Branded content is een vorm van marketing waarbij het merk op natuurlijke manier geïntegreerd wordt in content. De meest bekende vorm is in artikelvorm in print of online omgeving. Het is echter ook heel goed mogelijk om een branded item te maken voor tv, radio of out of home. Of denk aan podcasts, online video (reeksen), diepte-interviews, enzovoorts.

Branded content is erg geschikt om in te zetten ter verdieping van je merk: wanneer je meer aan de merkbeleving wilt werken. Belangrijkst is dat je boodschap, doelgroep en content heel goed op elkaar afstemt. Je verwacht van je doelgroep een bepaalde mate van aandacht die ervoor zorgt dat ze focussen op content. Branded content moet daarom sterk relevant zijn. Wanneer dit alles met elkaar in overeenstemming is, zal je uiting het meeste effect hebben.

Ervaring positief en effect groots

Hoewel we uit onderzoek weten dat consumenten heel goed in staat zijn branded content als reclame te herkennen, zijn de effecten van inzet van branded content toch groots. Branded content scoort doorgaans namelijk hoog op betrouwbaarheid en geloofwaardigheid. Daarnaast wordt het gezien als leuker, aansprekender, eerlijker en interessanter dan reguliere advertenties.

Op het gebied van directe merkherkenning scoort branded content wel lager dan reguliere advertenties. Dat is een logisch gevolg, zeker wanneer je nagaat dat het juist de bedoeling is dat het merk subtiel in de content verweven wordt. Op onbewust vlak ontwikkelen consumenten echter wel een voorkeur voor een merk wat ze voorbij zien komen in branded content, zonder dat ze dat zelf actief rapporteren. Dat bewijst ook wederom dat inzet van branded content heel geschikt is voor het vertellen van je merkverhaal of laden van specifieke imagowaarden. Primaire voorwaarde daarbij blijft wel dat je al enige merkbekendheid hebt, anders is een merk te nieuw om te beklijven.

Succes gegarandeerd?

Zoals bij alles wat met marketing en media-inzet te maken heeft, helpt het vooraf doelen te stellen. Alleen dan kunnen we achteraf weten of het effect enigszins volgens verwachting is. En besef vooral goed dat inzet van branded content een lange adem nodig heeft. Juist wegens het subtiele karakter kun je niet na eenmalige inzet direct een (groot) effect op bijvoorbeeld naamsbekendheid of merkvoorkeur verwachten.

Tot slot is creatie key in branded content. Je succes valt of staat met de juiste creatie op de juiste plek. En daar willen wij je uiteraard bij helpen! We nemen je graag mee in de kleurrijke wereld van branded content, waar alle redacties overstromen van creatieve ideeën voor jouw merk. #BetterTogether

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord