#Digital

Display campagnes vs. SEA: als appels en peren

Michael van der Wal op 21 mei 2021

3 minuut leestijd

SEA en online display worden vaak ten onrechte met elkaar vergeleken. Een voorbeeld hiervan is het vergelijken van het aantal conversies dat SEA oplevert ten opzichte van een display campagne. Ondanks dat het beide manieren zijn om online te adverteren, hebben ze verschillende doeleindes. Wat houden beide vormen van adverteren in en hoe verschillen ze?

Voordat we de verschillende adverteermogelijkheden uitleggen is het goed om te weten wat een marketingfunnel is. Zie hieronder een voorbeeld van zo’n funnel: de Branding & Traffic loop. In dit model zijn verschillende fasen waar je doelgroep zich ten opzichte van jouw merk in bevindt. In fase 1 richten we ons op het creëren van awareness rondom jouw merk. In de tweede fase willen we dat de doelgroep jouw merk of product gaat overwegen. In de derde en laatste fase halen we ze over tot daadwerkelijke conversie.

Brand & Traffic loop
Figuur 1. Brand & Traffic loop

Wat is een display campagne?

Een online display campagne werkt op een andere manier dan zoekmachinemarketing. Bij online display is de gebruiker aan wie je de advertentie toont niet actief op zoek naar jouw organisatie, product of dienst. Je vertoont een banner op websites die advertentieruimte aanbieden.

Ondanks dat je een advertentie vertoont aan gebruikers die nog niet direct bekend zijn met jouw merk, product of dienst, kun je hierbij wel gebruik maken van targeting. Daarmee kun je ervoor zorgen dat de waarschijnlijkheid dat jouw doelgroep je advertenties te zien krijgt toeneemt, net als dat je al iets meer zekerheid hebt over of de gebruiker geïnteresseerd zal zijn of niet.

Adverteren met display wordt veelal ingezet wanneer de doelstelling is om meer naamsbekendheid te verkrijgen, maar kan ook worden ingezet om traffic naar je website te krijgen. Bij grotere campagnes is het zelfs mogelijk om te sturen op conversies, zoals een online aankoop. Ook kun je met online banners verkeer retargeten, wat inhoudt dat je gebruikers die eerder op jouw website zijn geweest opnieuw een banner laat zien.

Wat is het doel van display campagnes?

Het doel van online display is het zichtbaar zijn bij je doelgroep, ook als deze (nog) niet actief met jouw product of dienst bezig is. Zo raakt men bekend met jouw boodschap en groeit naamsbekendheid en interesse.

Wat is SEA?

Met SEA bedoelen we Search Engine Advertisement, in het Nederlands ook bekend als zoekmachinemarketing. Bij SEA worden advertenties weergegeven binnen een zoekmachine. De bekendste hiervan is Google, maar ook Bing van Microsoft en Yahoo bieden de mogelijkheid om te adverteren binnen hun zoeknetwerk.

De kracht van deze vorm van adverteren is dat je advertenties enkel worden weergeven wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert binnen jouw umfeld. Je geeft immers zelf aan bij welke zoekwoorden je mee wilt doen bij de advertentieveiling. Het is dus van belang dat je advertenties aansluiten op de zoekintentie van de gebruiker.

Zoekadvertenties zet je dus vrij ver in de funnel in en worden dus vertoond aan mensen die actief met jouw merk, product of dienst bezig zijn. Daarom is het al een stuk waarschijnlijker dat zij in jouw product of dienst geïnteresseerd zijn. Zoekadvertenties worden afgerekend per klik (CPC), je betaalt dus enkel wanneer iemand op de advertentie klikt.

Wat is het doel van SEA?

Het doel van SEA is dan ook aanwezig te zijn op momenten dat iemand actief op zoek is naar iets wat met jouw organisatie te maken heeft. We noemen deze gebruikers een in-market of affiniteitsdoelgroep.

De belangrijkste verschillen tussen SEA en online display

  • Online display is het adverteren met banners en met SEA wordt een tekstadvertentie
  • Bij SEA is iemand actief op zoek naar jouw product of dienst op basis van een zoekopdracht en bij display toon je banners op websites waar jouw doelgroep actief is.
  • Online display banners worden vertoond op websites die advertentieruimte aanbieden en SEA enkel in het zoeknetwerk van bijvoorbeeld Google of Microsoft.
  • Op het moment dat iemand een zoekmachine verlaat kun je deze met SEA niet meer bereiken en bij online display kun je verkeer door middel van retargeting over verschillende websites volgen met jouw advertenties.

Uiteraard sluit het ene het ander niet uit en is het verstandig om beide manieren van adverteren mee te nemen in jouw mediamix, omdat ze elkaar aanvullen. Vanzelfsprekend alleen wanneer jouw marketingdoelstellingen hierop aansluiten. Ben je benieuwd hoe SEA en adverteren via online display kan bijdragen aan het bereiken van jouw marketingdoelstellingen? Wij leggen het je graag uit bij een kop (digitale) koffie! #BetterTogether

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord