#Algemeen

Gen X tot Gen Z: hoe maak je indruk?

Michael van der Wal op 19 maart 2021

3 minuut leestijd

Alle ins & outs over vier verschillende generaties en hoe je ze optimaal kunt bereiken.

Even uitzoomen! In deze blog nemen we een kijkje in vier verschillende generaties: generatie X, de pragmatische generatie, generatie Y en generatie Z. Het is voor een sterke campagne belangrijk om niet alleen te weten hoe jouw doelgroep media consumeert, maar ook hoe je ze het beste kunt aanspreken. Vooropgesteld: voor elke doelgroep is met elk budget en de juiste middelenmix een sterke campagne op te zetten. We benoemen in deze blog echter graag welke mediumtypes een bovengemiddelde match zijn per generatie. Lees daarom snel verder!

Generatie X
Ook wel de ‘verbindende generatie’ en tegelijkertijd ook de ‘verloren generatie’ genoemd. Deze generatie is geboren tussen 1955-1970 en nu dus tussen de 50 en 65 jaar oud. Generatie X is bij uitstek goed te bereiken via televisie. Gemiddeld kijkt de groep 50-64 jaar per dag zo’n 222 minuten naar televisiescherm (zowel lineair als uitgesteld). Dit is flink hoger dan bij de jongere generaties. Wat kun je ze dan het beste laten zien in een televisiespotje? Zorg dat je het vertrouwen wint van deze generatie. Ze zijn sceptisch en hebben een kritische blik, dus willen graag alle feiten op een rijtje zien. Het verbinden van mensen en een gevoel van samen sterk staan is erg belangrijk voor deze generatie. Ook via radio kun je deze generatie goed bereiken, denk wederom goed na over de boodschap die je deze generatie meegeeft.

Pragmatische generatie
De generatie na Generatie X wordt naast ‘pragmatische generatie’ ook wel de ‘patatgeneratie’ genoemd. Deze generatie is geboren tussen 1970-1985 en deze mensen zijn nu tussen de 35 en 50 jaar oud. Naast dat deze generatie goed via tv te bereiken is, ze kijken namelijk gemiddeld 136 minuten per dag naar een televisiescherm, is deze doelgroep ook goed te bereiken met radio. Radio is met een brede mix aan verschillende (landelijke en regionale) zenders een zeer geschikt mediumtype om verschillende generaties te bereiken. Met de juiste zendermix kun je vrijwel elke subdoelgroep goed bereiken. Denk daarbij ook na over hoe je deze groep het beste kan aanspreken. Vooral ‘jezelf zijn’ en ‘je eigen ding doen’ is erg belangrijk voor deze generatie.

Generatie Y
Beter bekend als ‘millenials’. Zij zijn geboren tussen 1980 en 1996 en dus nu tussen de 24 en 40 jaar oud. Deze generatie is opgegroeid met social media en het internet en worden daarom ook wel digital natives genoemd. Deze generatie is dan ook vooral online te vinden. Ze vinden snel en gemakkelijk online informatie en ontspanning. Voor adverteerders is het een uitdaging om hun aandacht vast te houden. Om ze goed te bereiken is het een uitdaging om de aandacht van deze groep te vangen. Niet alleen moet je creatie de aandacht weten te pakken, maar ook weten vast te houden. Millenials zijn ‘me-centric’ en erg veel bezig met hun zelfexpressie. Belangrijk dus om deze generatie persoonlijk aan te spreken in je creatie. We hebben eerder al een volledige blog over het bereiken van millenials geschreven.

Generatie Z
Deze generatie wordt ook wel de ‘bewuste generatie’ genoemd. Zij zijn geboren tussen 1997 en 2015 en daarmee nu tussen de 5 en 23 jaar oud. Ze zijn opgegroeid met een smartphone en een tablet, waardoor deze generatie sterk wordt gevormd door alle digitale mogelijkheden. Digital nomads noemen we ze daarom ook wel. Begin 2021 maken jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud zo’n 136 minuten per dag gebruik van social media. Daar worden ze overspoeld met informatie, waardoor ze geleerd hebben om snel te ordenen en alleen voor hen relevante informatie tot zich te nemen. Als adverteerder moet je er daarom voor zorgen dat jouw boodschap snel begrepen wordt. Houd het kort en bondig. Let op dat hiërarchie en autoriteit deze doelgroep niet veel zegt. Op het web is iedereen gelijk. Spreek ze dus ook aan als een gelijke in jouw campagne.

Het begint allemaal bij je eigen doelgroep kennen
Weet goed wie je doelgroep is en wat de kenmerken van deze generatie zijn, zodat jij ze optimaal kunt bereiken. Er zijn voor elke generatie oneindig veel mogelijkheden, het belangrijkst is echter te kiezen voor de juiste mix en de juiste boodschap. Wil je een keertje sparren over welke mediumtypes interessant zijn voor jouw doelgroep en organisatie? Neem contact met ons op. #BetterTogether

 

Bronnen:
Newcom Research & Consultancy BV (Nationale Social Media Onderzoek 2021)
SKO
Media:Tijd 2020

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord