#Algemeen

Het waarom van de 5 pijlers van Media Reverse

Michael van der Wal op 26 juni 2020

3 minuut leestijd

Media Reverse houdt al sinds de oprichting vast aan 5 pijlers: Samen, Data-gedreven, Impact, Transparant en Inkoopkracht. Waarom is de combinatie van deze factoren zo waardevol? Wat bedoelen we er precies mee? En hoe werkt dat in de praktijk voor onze klanten? Omdat we in ons kantoor de pijlers in metaal aan de muur hebben gebeiteld, leek het ons goed ze nog eens te benoemen en uit te leggen.

Media Reverse is gestart in 2014 met verzekeraar a.s.r. als eerste klant. Een interim opdracht mondde uit in een samenwerking waarbij ons bureau verantwoordelijk werd voor mediastrategie en -inkoop van alle merken van a.s.r. We hebben a.s.r. destijds gevraagd te benoemen waarom zij bereid waren deze stap met ons te zetten als versbakken nieuweling in een drukke markt van bureaus. De sleutel van ons succes was simpel en lag volgens de toenmalige CMO Bob Stehmann in een combinatie van factoren die in zijn ogen uniek waren ten opzichte van eerdere mediabureaus waarmee hij had samengewerkt. We hebben die factoren opgeschreven en verwerkt in onze manier van werken. We merkten snel dat andere adverteerders hier ook enthousiast op reageerden en daarom de overstap maakten naar Media Reverse.

De 5 pijlers zijn los van elkaar niet zo schokkend. Echter, door ze alle 5 te volgen in de dagelijkse praktijk kunnen we echt onderscheidend zijn in de markt van mediabureaus. De pijler Samen vullen we in door meer als mediamanager dan als mediabureau voor onze adverteerders te werken. Een mediamanager inhuren is voor veel klanten niet haalbaar, maar eenzelfde betrokkenheid is natuurlijk wel gewenst. Wij voelen ons echt verantwoordelijk voor campagnes alsof we zelf werken bij onze klant. We zijn een verlengstuk van de organisatie, niet een bureau op afstand. Deze manier van werken geeft vertrouwen om tot de beste plannen te komen.

Pijler 2, Datagedreven werken lijkt een no-brainer in 2020, maar dat is het niet. Vaak zie je dat wel op media KPI’s als bereik, contacten, CPM, etc. wordt gerapporteerd, maar niet op de echte doelstellingen, zoals de opbouw van naamsbekendheid, traffic naar de website of sales. Als we op deze primaire doelstellingen campagnes kunnen optimaliseren, maken we snel grote stappen. Zeker bij offline media valt hier nog een wereld te winnen.

Met pijler 3 Impact bedoelen we dat we graag sparren over verschillende scenario’s en die ook uitgebreid uitwerken, we een mening hebben over creatie en de effectiviteit daarvan per mediumtype en dat we kijken naar het combineren van paid, earned en owned media, om maar eens een paar zaken te benoemen. Een campagne is niet alleen maar droge cijfers naast elkaar zetten, het is ook kijken hoe je de branche- en merkervaring van de marketingmensen van de klant kunt combineren met onze mediakennis. Impact creëer je vaak door net tegendraads te plannen, maar heeft daardoor meer effect.

Transparantie is misschien wel de meest besproken term in media en daarom pijler 4 in ons rijtje. Het lijkt heel logisch dat voor adverteerder en bureau helder is waarop verdiend wordt door het bureau. In veel gevallen is dat niet zo. Daarnaast ontvangen we geen kickbacks van exploitanten, wat wel gebruikelijk is in de markt. Ook al kun je daar open over zijn naar je klant, het beïnvloedt wel je advies, en wij denken dat dit niet in het belang is van onze klant.

Ten slotte onderscheiden wij ons door Inkoopkracht, want natuurlijk wil geen enkele adverteerder te veel betalen. In de mediawereld moet je daarom weten hoe de hazen lopen. We vinden het belangrijk het onderhandelingsspel te spelen met respect voor exploitanten van media. We snappen de beweegredenen van exploitanten om iets wel of niet te doen goed. Argumentatie waarom korting nodig is vinden we belangrijk. In de praktijk is gebleken dat we voor al onze klanten flinke besparingen hebben kunnen realiseren.

De 5 pijlers zijn los van elkaar niet zo spannend, maar samen maken ze het verschil. Onze klanten voelen dat we ze serieus nemen en samen tot de beste plannen komen. De 5 pijlers vormen onze bedrijfsfilosofie. Het werkt voor onze klanten en het werkt voor ons. We houden er daarom gewoon aan vast! #BetterTogether

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord