#Algemeen

Hoe de e-commerce branche groeit tijdens Corona

Renate Seegers op 26 maart 2021

2 minuut leestijd

We zitten al ruim een jaar zoveel mogelijk thuis. We houden afstand, accepteren dat we familie en vrienden minder en in kleinere getale kunnen zien, wandelen ons suf en wachten met geduld twee weken voor we aan de beurt zijn bij de net geopende kapsalons. Kortom: we hebben wel eens meer inspirerende tijden beleefd. Wie echter welvaart bij de gehele coronasituatie is de e-commerce branche. Nu we liefst zo min mogelijk de deur uit mogen en momenteel nog steeds de meeste winkels dicht zijn, heeft online bestellen een extra vlucht gemaakt. Een overzicht van adverteren in de e-commerce branche.

Groei in webshops en groei in mediabestedingen

E-commerce partijen zijn de afgelopen jaren al ontzettend in aantal toegenomen. Ook mediabestedingen groeien gestaag. Online producten bestellen is inmiddels immers normaal. De afgelopen vijf jaar zijn de bruto mediabestedingen met maar liefst 22% gestegen. Tv-bestedingen zijn de laatste vijf jaar zelfs met 50% gestegen. Kijken we enkel naar ‘flex’ e-commerce bedrijven, zoals marketingspecialist Mark Ritson ze noemt, dan zien we een groei van 125% aan tv-bestedingen. Een flexbedrijf houdt in dat deze partij alleen maar sterker wordt door de crisis, zoals de supermarkten. Op totaalniveau groeien vooral bestedingen aan tv, online en radio en dit gaat ten koste van print en out of home.

Bekendheid via tv en radio geeft vertrouwen in webshop

Het afgelopen jaar heeft 97% van de Nederlanders ouder dan 18 jaar wel eens iets online besteld. Dat betekent dat slechts 3% geen online aankoop heeft gedaan. Advertenties op tv en radio zorgen voor de grootste bijdrage aan merkzichtbaarheid. De helft van de Nederlanders geeft aan wel eens bekend te zijn geraakt met een webshop door tv-reclame. Bekendheid via reclame draagt significant bij aan vertrouwen in een shop. Daarbij draagt tv-reclame het meest bij aan vertrouwen, vlak daarna gevolgd door radio. Online en social media advertenties blijven wat achter op vertrouwen.

Effect media-inzet duidelijk zichtbaar

Groei in omzet door adverteren is niet openbaar inzichtelijk. Wel heeft e-commerce facilitator Klarna aangegeven dat de online bestedingen rondom Black Friday 2020 80% hoger waren dan het jaar ervoor. Naast stijging in omzet zijn de bruto mediabestedingen ook niet zonder effect gestegen. Vooral met inzet van tv is vaak direct een grote stijging in websitebezoek en search volume terug te zien. Dit is ook de reden dat wij voor About You al jaren tv inzetten.

Een verhoging van je mediabudget is gemakkelijk te investeren wanneer je het zeker snel kunt terugverdienen. Maar wat als dat niet gaat? Dan lijkt het meest logisch om mediabudget te verlagen. Ook dan is het echter belangrijk om vooruit te blijven kijken en te blijven investeren in campagnes. Anders gaat dat ten koste van de merkbekendheid en mis je uiteindelijk ‘light buyers’ van je product. Deze groep koopt niet heel vaak, maar verzorgt wel een groot deel van je omzet omdat het zo’n grote groep is.

E-commerce partijen waren de afgelopen jaren dus al bezig met een opmars. Een groot deel van deze partijen kan sinds het uitbreken van de coronapandemie profiteren van de gegroeide behoefte om online producten te bestellen. Hoewel tv en radio het meest bijdragen in merkbekendheid en -zichtbaarheid, kunnen we samen natuurlijk tegen elk mediabudget een passend plan maken. Dus wil je advies? Ben je benieuwd naar de bruto mediabestedingen in jouw branche? Of benieuwd hoe we exact kunnen doormeten wat het directe effect van jouw multichannel campagne is op jouw websitebezoeken, conversies en searchvolume? Neem contact met ons op! #BetterTogether

Bron: Screenforce

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord