#Algemeen

Klantcontact in het nieuwe normaal

Michael van der Wal op 29 mei 2020

2 minuut leestijd

Het lijkt erop dat we in Nederland al steeds meer wennen aan het nieuwe normaal. Het is bijna gek om mensen in een film elkaar de hand te zien schudden. We leren wat oude gewoontes af en krijgen er weer nieuwe gewoontes bij. Zo lijkt videobellen daar één van. Of het nou met familie en vrienden is, of in het zakenleven.

Ook bij Media Reverse hebben we verschillende platformen om goed in contact te blijven met elkaar én met onze klanten. Zo spreken wij elkaar dagelijks via chatprogramma Slack en maken we gebruik van Zoom. Het is zelfs een werkwoord geworden: “zullen we even Zoomen?” of “ik heb je geslackt”. Het heeft ook wel iets leuks; je komt nu als het ware bij je collega’s en klanten thuis. Het is een soort van knus als er een kat voor het beeldscherm loopt of een dochter vraagt of ze mag buitenspelen tijdens een Zoom-meeting.

Nu we meer thuis zijn, zien we dat mensen op een andere manier hun tijd besteden en er nieuwe hobby’s ontstaan. Het blijkt dat er meer legpuzzels zijn verkocht dan tijdens de december feestmaand. Een van onze klanten die graag iets extra’s wilde doen voor hun klanten is Beequip. Beequip is een nieuwe financier van zwaar materieel (equipment) voor de bouw, infra en logistieke sector. Zij hebben de belofte “Beequip begrijpt wat je beweegt”. Zo begrijpen zij ook dat in deze tijd iedereen wel wat ontspanning en vrolijkheid kan gebruiken en creëerden ze een pauzepuzzel. Iets wat voor de corona-uitbraak minder snel als cadeau worden geven, maar nu naadloos aansluit op het nieuwe normaal.

Ook blijkt uit onderzoek, nu de sportscholen nog gesloten zijn en we niet meer op de fiets naar kantoor kunnen, dat we last hebben van wat extra coronakilo’s. Onze klanten Aktiesport en Perry Sport speelden hier goed op in. Zij zagen in hun webwinkel de aankopen voor het thuis sporten massaal stijgen en bedachten mooie acties. Perry Sport organiseerde online hardloop trainingen en Aktiesport bedacht een voetbalchallenge voor de jeugd via social media. Dat doen ze niet alleen voor hun klanten, maar ook voor het personeel. De Zoom-meeting voor de evaluatie van een Out of home- en radiocampagne had geen uitloop; de digitale Yogales begon!

Het is mooi om te zien hoe iedereen zichzelf opnieuw probeert uit te vinden, maar ondertussen ook al voorzichtig vooruit probeert te kijken. Dit is dan ook hét moment om als merk wat van je te laten horen. Op dit moment is reputatie juist nog meer van belang. Staan je financiën het toe, ga campagnevoeren!

En als er geen marketingbudget is, laat dan op een andere manier van je horen. Zoals het voorbeeld van Aktiesport met de social media challenge. Daarnaast is het ook belangrijk om alvast na te denken wat jouw merk doet ter voorbereiding op het post-coronatijdperk. Als straks alle maatregelen afgeschaft zijn, ben je er dan klaar voor om te communiceren? We staan te popelen om onze klanten weer te zien en hierover te adviseren, maar voorlopig zal dat nog via de mail, telefoon, Zoom, Teams, Coligo of Google Hangouts gaan.

Tot Zooms! #BetterTogether

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord