#Campagnes

Nationale Museumweek: Brengt kunst dichterbij dan ooit

Michael van der Wal op 15 mei 2020

3 minuut leestijd

In het eerste kwartaal van dit jaar, ruim op tijd, begonnen we aan de mediaplanning voor de zesde editie van de Nationale Museumweek. Dit keer een (nog meer) bijzondere week, omdat deze in samenwerking met het Nationaal Comité 4 en 5 mei stil zou staan bij 75 jaar culturele vrijheid. Zoals we allemaal weten liep het anders: het Coronavirus brak uit en vanaf 12 maart zaten we allemaal zoveel mogelijk binnen. Ook alle musea werden gesloten, wat nu?

Met bewondering hebben we gezien hoe de Museumvereniging en allerlei musea in korte tijd de plannen omgooiden en van de Museumweek een volledig digitale versie maakte. Onder het thema ‘Ontdek – juist nu – ons échte goud. In vrijheid’ werden er meer dan 300 online activiteiten, die we normaliter in musea konden ondernemen, gedigitaliseerd. Denk aan online rondleidingen, activiteiten voor de thuiszittende kinderen, online pronkstukken en het klapstuk: een dagelijkse online talkshow.

Ondertussen waren wij bezig met onze taak: een nieuw mediaplan opzetten, passend bij deze nieuwe week, waarmee we alle Nederlanders konden bereiken en in aanraking konden brengen met al het moois wat kunst, cultuur en erfgoed ons te bieden heeft. We hebben alle verschillende lagen van de Nederlandse bevolking weten te bereiken met een sterke mix van mediatypen: Televisie, Radio, Online en Print. Hierbij was het steeds belangrijk om balans in bereik te behouden tussen jong en oud en wilden we daarnaast vooral de mensen bereiken die gewoonlijk niet zoveel musea bezoeken.

Op televisie hebben we met een 20 seconden spot en 5 seconden tag-on zo’n drie kwart van de Nederlanders van 25 jaar en ouder weten te bereiken. Omdat we weten dat we met televisie gemakkelijker oudere doelgroepen bereiken, hebben we met inzet van radio juist meer de focus op jongere doelgroepen gelegd.

Ook online lag de focus meer op jongere doelgroepen. Met inzet van online video en display zijn we op veel verschillende plekken zichtbaar geweest. De campagne sloeg online nog sterker aan dan verwacht, in totaal hebben we twee keer zoveel (kwalitatieve) traffic naar de website gebracht dan verwacht! Door ook verrassende en meer originele inzet van online mogelijkheden, viel de Nationale Museumweek nog meer op. Zo werden bijvoorbeeld social posts ook nog via het netwerk van DPG Media verspreid op nieuwspagina’s van AD, Volkskrant en meer.

Ook aan de kinderen die op dat moment niet naar school konden (en hun ouders die thuis moeten werken én de kinderen bezig moesten houden) werd gedacht: we planden enkele spots specifiek rondom programma’s op NPO Zapp(elin) die speciaal in deze ‘coronatijden’ elke dag werden uitgezonden. Daarnaast heeft er een week een speciaal artikel gestaan op NUjunior, die met een CTR van maar liefst 26% door heel veel kinderen is gelezen en hen op de leuke thuisactiviteiten van de musea heeft gebracht. Hierdoor is ook de jeugd goed in aanraking gekomen met het échte goud!

Tot slot bereikten we de huidige musea- en kunstliefhebbers en dus de bestaande achterban van de Museumvereniging met printuitingen in de kranten zoals NRC. De paginagrote plaatsingen vielen enorm op door de knalkleuren van deze editie!

Al deze media-inzet bij elkaar vormde dus een mooie mix waardoor niemand de Museumweek meer kan zijn ontgaan. Resultaten van de eerste digitale Museumweek mochten er dan ook zeker zijn: in totaal zijn er 120.000 bezoeken aan online musea gebracht en meer dan 10.000 wandelingen langs het online Gouden Pronkstuk op de Dam afgelegd!

Uiteraard hopen we dat volgend jaar een normale Nationale Museumweek mogelijk zal zijn, maar wellicht wel één met extra ruimte voor het digitale onderdeel hiervan? Wij zijn in ieder geval trots dat wij ook in deze bijzondere editie bij hebben mogen dragen aan deze campagne en nemen al het geleerde met deze campagne graag mee naar de volgende Nationale Museumweek! #BetterTogether

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord