#Algemeen

Onderzoek is het creëren van nieuwe kennis

Michael van der Wal op 10 juli 2020

2 minuut leestijd

Wij van Media Reverse zijn, zoals je inmiddels (hopelijk) wel weet, dol op cijfers. Gebruik van data is de fundering van onze mediaplannen. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat we graag en veelvuldig gebruik maken van onderzoek. Dat betekent het consumeren van de nieuwste insights uit de branche, maar ook zelf onderzoeken en tests doen.

In deze blog nemen we je graag mee langs een aantal opties binnen media-onderzoek. Door het doen van onderzoek structureel te verweven in de mediaplanning, zal je uiteindelijk tot meer effectieve campagnes komen. Onderzoek kan zowel in de ontwikkelingsfase als na livegang van toegevoegde waarde zijn. Je wilt immers inzicht in zowel het potentiële succes van een campagne als het werkelijke effect. Door concreet te meten kun je daarnaast ook makkelijker doelstellingen behalen: meten is weten!

Allereerst willen we het hebben over merkonderzoek, ook wel brand awareness onderzoek of brand tracking genoemd. In dit type onderzoek staan de merkbekendheid en imago bij de doelgroep en soms ook positionering ten opzichte van concurrenten centraal. Door voorafgaand aan je campagne te meten hoe je op deze items scoort, ben je bekend met je zogenaamde baseline – het startpunt. Door ook na afloop van de campagne te meten, kun je de significante verschillen tussen deze resultaten en de eerder gemeten baseline toewijzen aan het campagne-effect. Door dit structureel te doen krijg je ook op de lange termijn inzicht in je campagne-effecten en kan dit worden verwerkt in de campagne planning. Zo is gemakkelijker te bepalen of je op schema ligt met het behalen van gestelde doelen, of dat er toch nog ergens bijgestuurd moet worden.

Een ander type media-specifiek onderzoek dat veel wordt ingezet is het pre-testen van creatie. Door voorafgaand aan livegang van de campagne creaties te testen onder de beoogde doelgroep, kan de creatie indien nodig nog geoptimaliseerd worden voordat deze écht overal te zien is. Zo kun je bijvoorbeeld voorkomen dat de boodschap van je TV spot nét niet duidelijk is of dat het merklogo op je abri net te klein is om vanaf afstand goed te zien.

Er zijn adverteerders die een vast onderzoeksbureau in de arm hebben genomen om dit soort onderzoeken voor hen uit te voeren. In het geval van een pre-test van je creaties kunnen media-exploitanten waar we media voor onze campagnes inkopen je vaak ook helpen. Zij hebben vaak al zoveel data verzameld dat zij scans door middel van algoritmes kunnen toepassen. En mocht je nog geen onderzoeksbureau hebben genomen, maar wel heel benieuwd zijn naar onderzoek, dan adviseren we je daar graag in. Samen met onze onderzoekspartners zorgen we graag voor complete uitvoering van je onderzoek. Uiteraard net zo onafhankelijk en transparant zoals altijd, want dat is #BetterTogether.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord