#Algemeen

Pin jij je al vast aan Pinterest?

Media Reverse op 16 augustus 2019

2 minuut leestijd

Sinds april 2019 heeft Pinterest ook voor Nederlandse adverteerders hun platform opengesteld. Een moment waar vele marketeers op hebben gewacht. Op dit inspiratieplatform kan iedereen terecht voor het delen en vooral verzamelen van nieuwe ideeën en inspiratie. Pinterest kan, net als andere social mediagiganten Facebook en Instagram, ook als succesvol onderdeel van de online mediastrategie ingezet worden. Hoog tijd dus om eens in het wel en wee van Pinterest en haar advertentiemogelijkheden te duiken!

Pinterest had in het tweede kwartaal 2019 wereldwijd maandelijks 300 miljoen actieve gebruikers. Dat is een groei van maar liefst 30% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Pinterest is dan ook constant in ontwikkeling. Volgens henzelf komt de sterke groei door hun verbeterde zoeksuggesties, meer videocontent en meer producten die direct aangekocht kunnen worden.

En hoe zit het met Pinterest in Nederland? Ook in Nederland groeit Pinterest gestaag. In 2018 waren er in Nederland 3 miljoen Pinterestgebruikers, in 2019 is dat nu al 3,5 miljoen. Andere platformen zoals Facebook, Twitter en Snapchat zien hun dagelijks gebruik afnemen. Pinterest ziet het dagelijks gebruik alleen maar stijgen, in 2019 al 25% stijging ten opzichte van 2018.

De doelgroep op Pinterest is daarnaast erg breed; de meerderheid van de zogenaamde ‘Pinners’ is namelijk tussen de 20-64 jaar. Eén ding hebben ze echter allemaal gemeen: ze zijn op zoek naar inspiratie en staan open voor nieuwe ideeën. Waar men met het gebruik van Facebook en Instagram vooral bezig is met vermaak en even het hoofd leegmaken, is de mindset van Pinners juist erg geschikt om beïnvloeding toe te passen.

Daar spelen de advertentiemogelijkheden van Pinterest dan ook goed op in. Naast de inzet van display en video kan gebruik gemaakt worden van de zogenaamde ‘rich pins’. Vier soorten rich pins zorgen ervoor dat er altijd een type pin bij zit waarmee je je advertentie aantrekkelijker en opvallender kunt maken:

  • Productpins: Maken shoppen makkelijk door gebruik van real-time prijzen, beschikbaarheid van het product en aankoopinformatie.
  • Receptpins: Recepten inclusief ingrediënten en bereidingstijd en bereidingswijze.
  • Artikelpins: Bevatten een kop, informatie over de auteur en een beschrijving. Perfect om uw eigen (branded) content te delen.
  • App pins: Bevatten een installeerknop waarmee gebruikers direct de betreffende app kunnen downloaden.

Belangrijk is om voorafgaand aan adverteren via Pinterest je website Pinterest-proof te maken: zorg ervoor dat de bewaarknop van Pinterest op je website geïnstalleerd is. Daarmee kunnen Pinners jouw content buiten Pinterest ook direct op hun eigen account ‘vastpinnen’.

Zie adverteren via Pinterest daarbij als een lange termijn investering. De ‘half-time life span’ van Pinterest posts is namelijk aanzienlijk langer dan die van andere social media. De half-time life span is de tijd dat het kost om de helft van de totale engagement van een post te bereiken. Bij Pinterest ligt deze op 3,5 maand. Op Twitter is dit maar 18 minuten, op Facebook 30 minuten en bij Instagram 19 uur.

We zien dus dat Pinterest steeds meer en harder groeit, net als de advertentiemogelijkheden op Pinterest. Past Pinterest bij jouw merk? We denken graag met je mee en helpen je verder met het voorbereiden van de plannen!

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord