#Digital

Social media gebruik ook in 2020 geïntensiveerd

Michael van der Wal op 29 januari 2021

2 minuut leestijd

We gebruiken nog steeds meer verschillende social media kanalen en het totale aantal social media gebruikers van 15 jaar en ouder is gestegen van 13,5 (januari 2020) naar 13,7 miljoen (januari 2021). Welke kanalen hebben overall terrein gewonnen en hoe scoren de verschillende social media kanalen bij verschillende doelgroepen? In deze blog brengen we je op de hoogte van de laatste cijfers en trends wat betreft social media.

Evenveel tijd aan social media besteed, maar intensiever gebruik

Het totale gemiddelde social media gebruik is 97 minuten per dag, wat gemiddeld 1 minuut korter is dan vorig jaar. Hoewel het gemiddelde dagelijkse gebruik van social media onder 15-19 jaar met 17 minuten gestegen is, blijft dit in de andere leeftijdscategorieën hetzelfde of is zelfs licht afgenomen.

Totaal dagelijks bestede tijd is dus vrijwel gelijk gebleven, maar men is het afgelopen jaar social media wel intensiever gaan gebruiken. Het totaal aantal gebruikte platfora is afgelopen jaar gestegen van 3,7 naar 3,9. Deze groei zit vooral in de groep jonger dan 39 jaar. In de groep ouder dan 40 jaar is dit aantal vrijwel hetzelfde gebleven ten opzichte van januari 2020. Daarnaast is het aantal dagelijks gebruikte platfora net zo hard gestegen van 1,9 naar 2,1.

TikTok onder jongeren, Pinterest en LinkedIn overall de grootste winnaars

TikTok is het social media platform dat het hardste groeit bij 15 tot 24-jarigen, waarbij deze groei mede veroorzaakt is door het meer thuis (moeten) zijn wegens COVID-19. Het totale aantal Nederlandse TikTok gebruikers is nu 1,7 miljoen. Dat is bijna 2,5 keer zoveel als in januari 2020 en daarmee in deze doelgroep groter dan Facebook.

Pinterest en LinkedIn zijn de grootste stijgers van 2020: Pinterest met +10% en LinkedIn met +6% stijging in aantal gebruikers. YouTube, Instagram, Whatsapp, Facebook en Snapchat hebben minimale stijgingen of dalingen doorgemaakt of zijn gelijk gebleven. Het dagelijks gebruik is echter wel bij alle social media platfora toegenomen. TikTok (+197%), LinkedIn (+39%) en Pinterest (+24%) zijn hierbij de grootste stijgers.

Groei Instagram stagneert

Opvallend is dat de afnemende groei van Instagram nog steeds doorzet. Ook afgelopen jaar is bij Instagram op totaalniveau een groei in gebruikers en dagelijks gebruik te zien, maar de groei wordt elk jaar kleiner. Bij doelgroepen onder de 40 nadert de groei een nulpunt. Dit betekent dat de gemiddelde Instagrammer langzaam aan het verouderen is.

Social media is dus nog steeds continue in beweging en laat jaar op jaar interessante verschuivingen zien. Belangrijk is daarbij ook de verschillende doelgroepen in de gaten te houden. Wij adviseren je graag over de verschillende social mediakanalen waarop jij jouw doelgroep op de juiste manier zo effectief mogelijk kunt bereiken. #BetterTogether

Bron: Newcom Research & Consultancy BV (Nationale Social Media Onderzoek 2021)

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord