#Algemeen

Third-party cookies verdwijnen. Dit is één van de alternatieven.

Michael van der Wal op 14 augustus 2020

2 minuut leestijd

Al jaren is online marketing gebaat bij het gebruik van cookies. Met deze cookies kunnen gebruikers gemakkelijk door marketeers worden geretarget; personen waar al eens ‘contact’ is geweest kunnen zo nogmaals online bereikt worden. De kracht van herhaling en opvolging. Al enige tijd zien we een trend doorzetten waarbij techbedrijven het ondersteunen van cookies steeds meer aan het afbouwen zijn. Apple weert tegenwoordig alle third-party cookies en Google heeft aangekondigd dat ook zij cookies zullen uitfaseren. Hoe ziet een wereld zonder cookies eruit? Is er een alternatief?

Cookies blijven gewoon bestaan
Ten eerste betekent het bovenstaande niet dat er geen cookies meer zullen bestaan. Het betreft namelijk enkel de third-party cookies. De first-party cookies blijven gewoon bestaan en worden niet geweerd door de webbrowsers. Dit betekent simpelweg dat een organisatie nog steeds een cookie mag plaatsen wanneer een gebruiker landt op de website van die organisatie. Heeft iemand een van jouw productpagina’s bezocht, dan kun je van deze persoon nog steeds data blijven verzamelen en gebruiken voor een betere gebruikerservaring. Bijvoorbeeld het onthouden van welke artikelen er in het winkelmandje zitten wanneer de webpagina wordt weggeklikt en opnieuw wordt geopend.

Hetgeen dat geblokkeerd gaat worden zijn de third-party cookies. Dit zijn cookies die worden geplaatst door derden en helpen het domein om te kunnen retargeten. Een voorbeeld hiervan is een trackingpixel. Wanneer je een gebruiker wil retargeten met schoenen die hij/zij al eens heeft bekeken is het belangrijk om te weten waar deze gebruiker zich op dat moment (online) begeeft. Door toegang te geven aan een ad-service om dit voor jou te tracken, kunnen zij de juiste advertentie uitleveren bij de juiste gebruiker.

Datasegmenten als mogelijk alternatief
Datasegmenten zullen een steeds belangrijkere rol voor het bereiken van jouw doelgroep spelen. We zien dan ook dat steeds meer en meer bedrijven worden opgericht en samenwerkingen worden aangegaan om volledige datapakketten aan te bieden. Datasegmenten zijn datapakketten van uitgevers die gebundeld worden tot gedragsintentie, interesses, demografie etc. Het voordeel van datasegmenten is dat ze als first-party data worden verzameld en worden verkocht aan derde partijen. Deze klantprofielen kunnen worden gekoppeld aan jouw doelgroep(en), waardoor je zelfs zonder cookies alsnog gericht kunt targeten. Hierbij wordt er niet gebruik gemaakt van een cookie maar van data uitwisseling tussen twee partijen. Dit houdt wel in dat je bij zo’n overeenkomst enkel zichtbaar bent bij de domeinen van de uitgever waar je een overeenkomst mee hebt.

We zien daarnaast ook samenwerkingen ontstaan tussen uitgevers om data te delen. NLprofiel is hier een mooi initiatief van. Dit is een samenwerking tussen, Telegraaf Media Groep, RTL Nederland en DPG Media en laat zien dat er wel degelijk leven is na het cookietijdperk. Of datasegmenten de opvolger wordt van third-party cookies moeten we nog maar afwachten, maar voor nu is het wel een goed alternatief in een wereld zonder (third-party)cookies. #bettertogether

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord