#Algemeen

TV Masters training voor TV Masters

Michael van der Wal op 9 juli 2021

2 minuut leestijd

In de afgelopen zeven weken heb ik de masterclass TV Masters van Screenforce gevolgd. In deze online masterclass werden alle aspecten van lineaire televisie en online video in zeven modules belicht. Dat betekende zeven weken lang elke week een voorbereidend hoorcollege, inlezen op verdiepende literatuur, een live interactieve sessie en een eindtoets. Enerzijds (gelukkig) al een groot deel van de inhoud bekend, anderzijds zeker interessante nieuwe dingen geleerd om mee te nemen in nieuwe plannen voor onze klanten!

Te beginnen bij basiskennis

Een leuke woordspeling is overigens de nieuwe ‘betekenis’ van ‘tv’. Door de verschuiving van lineair naar online en on demand kijken, wordt er inmiddels ook gesproken van ‘tv = total video’. Het begin van een sterke tv campagne opstellen is weten hoe het totale kijkgedrag eruit ziet en hoe dit gemeten wordt. Het kijkonderzoek van Stichting KijkOnderzoek geeft daar op dagelijkse basis inzicht in.

Vervolgens kunnen we natuurlijk ook op basis van deze data de meest passende tv-planning voor een campagne opstellen, afgestemd op de juiste doelgroep(en). Deze sessies waren een fijne bevestiging voor de manier van werken van Media Reverse: data gedreven alle opties onderzoeken, om daarna op basis van feiten de juiste keuzes te kunnen maken.

Maar tijdens en na de campagne?

Daarnaast was er veel aandacht voor tv-effectiviteit. Natuurlijk kunnen we op basis van data de beste campagne opzetten, waarbij we uiteraard bouwen aan bereik en contacten. Het belangrijkste voor de adverteerder komt eigenlijk pas tijdens en na de campagne: het effect van de campagne.

Vooral in het buitenland wordt intensief onderzoek gedaan naar effectiviteit van tv-inzet. Hoewel veel onderzoek dus niet Nederlands is, weten we wel dat resultaten uit bijvoorbeeld Groot-Brittannië of Oceanië grotendeels overeenkomen met de situatie in Nederland. Ook daarom blijven we bij Media Reverse altijd volledig op de hoogte van zowel binnen- als buitenlands onderzoek en worden we wekelijks geüpdatet over nieuwe media-insights van over de hele wereld.

En een stukje rechten en plichten

Belangrijk is ook kennis te hebben van de belangrijkste reclameregels uit de Mediawet en Nederlandse Reclame Code voor audiovisuele reclame. Daar leerde ik bijvoorbeeld dat de Reclame Code Commissie een zelfregulerend orgaan is, wat door adverteerders zelf in stand wordt gehouden en onderhouden.

Reclame moet duidelijk te onderscheiden zijn van de overige inhoud van het programma-aanbod, moet herkenbaar zijn en er heerst een sluikreclameverbod. Als mediabureau houden wij ons niet direct bezig met de creaties voor op tv, maar we zijn wel graag betrokken om indien nodig tijdig issues met creatie te tackelen.

Voer voor een volgende blog

De laatste module ging over branded partnerships. Tv (in de zin van total video) is een ontzettend creatief medium en er kan steeds meer. Om extra op te vallen en impact te creëren kun je als adverteerder een branded partnership aangaan. Dit kan natuurlijk niet alleen op tv en is een steeds meer populaire vorm van adverteren. Binnenkort een uitgebreide blog over dit onderwerp in combinatie met verschillende mediatypen!

In afwachting van mijn certificaat

Op het moment van schrijven is de officiële bevestiging nog niet binnen, maar officieus ben ik wel geslaagd voor deze NIMA-gecertificeerde training. Stay tuned voor mijn officiële certificaat! Tot slot veel dank aan Screenforce en alle sprekers voor deze ontzettend leuk vormgegeven masterclass.

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord