#Algemeen

TV update: kijktijd groeit, advertentiemarkt daalt

Michael van der Wal op 21 augustus 2020

2 minuut leestijd

Het eerste halfjaar van 2020 zag er door de rollercoaster, waar we nog middenin zitten, totaal anders uit dan verwacht. Corona laat ook duidelijk haar sporen achter in de TV-markt, zowel positief als negatief. Zoals overal merkbaar is, het zijn spannende tijden.

Vanaf week 11, start “Lock-down”, zien we dat kijktijd en schermtijd op het hoogte punt op gemiddeld 249 minuten per dag zit. Hiervan wordt 191 minuten daadwerkelijk benut met het kijken van televisie (geen streaming diensten). Sinds week 11 t/m week 21 zien we dat men meer TV kijkt dan in 2019. Daarnaast is de TV schermtijd t/m week 27 hoger dan in dezelfde periode in 2019. Er wordt dus meer TV gekeken! Daarnaast is er aan de gekeken programma’s te zien dat men vooral kijkt om te ontspannen. De stijging in schermtijd zien we vooral bij de groep vanaf 35 jaar en ouder.

Als we kijken naar het eerste halfjaar zien we dat het aantal adverteerders redelijk gelijk is gebleven. Dit komt voornamelijk door de eerste periode van 2020, want daarna zien we namelijk een daling in het aantal adverteerders. Dit is ook terug te zien in het aantal seconden (-11,9%) dat er commercials zijn uitgezonden en het aantal uitgezonden commercials (-8,6%).

Dit is ook duidelijk te zien aan de cijfers van de advertentiemarkt. In totaal is er 307 miljoen euro ingezet in het eerste halfjaar, wat een daling is van 22,86% ten opzichte van 2019. De verwachting is dat dit nog wel iets aan zal trekken. Volgens WARC zal de globale TV spend in totaal uitkomen op een daling van 14%. Screenforce verwacht in Nederland een daling van 12-15%.

Net zoals voor ons allemaal, blijft het ook in de TV markt spannend. Maar duidelijk is dat corona een sterke impact heeft gehad en dat deze mogelijk doorgetrokken zal worden. Ook wij merken de onzekerheid in de markt, maar je komt sterker uit de crisis als je blijft adverteren, zoals het onderzoek van Peter Field uitwees. Dus laten we dat blijven doen #bettertogether.

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord