#Digital

Add spend in 2021 wederom flink gestegen

Media Reverse op 20 mei 2022

3 minuut leestijd

Het Digital Advertising Spend rapport van Deloitte en VIA over 2021 is in April uitgebracht. Hierin worden de trends en ontwikkelingen beschreven en geeft belangrijke inzichten om rekening mee te houden.

Vorig jaar was namelijk wederom een jaar waar de pandemie ons gedrag enorm beïnvloed heeft. Winkels waren periodes dicht, evenementen konden onder voorwaarden doorgaan en ook het thuiswerken zorgde nog steeds voor een andere levensstijl. Maar welke invloed had dit op de digitale advertentiemarkt?

Ondanks of misschien dankzij bovenstaande veranderingen is er in 2021 een forse stijging van (+34%) van de totale bestedingen aan digitale advertenties ten opzichte van 2020 gerealiseerd. De kanalen die afgelopen jaar op het gebied van groei het meest opvallen zijn digitale audio (+79%), digitaal out of home (+50%), mobile advertising (+45%) en SEA met een groei van 33% ten opzichte van 2021. Wat de achterliggende reden daarvan is vertellen wij je graag!

‘’The increasing importance of ecommerce, streaming, and social media consumption, as well as growing popularity of podcasts, are all factors contributing to this growth over the past year. ‘’

Digitale audio is hot

De groei van 79% laat zien dat audio steeds meer digitaal wordt en kan aansluiten bij dagelijkse routines zoals wandelen of tijdens het werken. Ook podcasts worden steeds populairder. Daarnaast is deze vorm van digitale audio is voor de adverteerder steeds interessanter geworden omdat de jongere doelgroep heel goed te bereiken is! Naast podcasts werd er in 2021 ook steeds meer afgestemd op digitale radio.

Digitaal out of home is weer op niveau

Nadat de digital out of home sector in 2020 met 37% is gedaald, is er in 2021 een groei van 50% behaald. De grootste reden voor deze groei is dat de digitalisering van vlakken doorzet, mensen meer buiten zijn en er ook steeds beter getarget kan worden. Zo worden er namelijk veel onderzoeken gedaan naar welk publiek er met bepaalde schermen bereikt kunnen worden en schermen in supermarkten kunnen zelfs het laatste moment voor een aankoop zijn. Best wel waardevol om op dat moment zichtbaar te zijn!

Mobile advertising wordt vaker ingezet dan desktop

Waar in 2012 maar 5% van de advertenties werden uitgeleverd op een mobiele telefoon is dat percentage in 2021 gestegen naar 65%. Dit wordt veroorzaakt doordat de telefoon niet meer uit het leven weg te denken is en er alles mee gedaan kan worden. Zelfs voor het gamen of betalen wordt de telefoon gebruikt. Desktop blijft nog wel geschikt om impact te maken met bijvoorbeeld een homepage-takeover of om meerdere advertenties op een pagina weer te geven.

SEA is superbelangrijk voor webshops

Aan de basis van de groei van 33% op SEA ligt dat online shoppen weer de manier was voor bijvoorbeeld een nieuwe outfit of dingen voor in huis. Veel bedrijven hebben daarom geïnvesteerd om goed gevonden te kunnen worden en zodoende de potentiële bezoekers naar de webshop te krijgen. Deze trend is in de lockdown van 2020 gestart maar nog steeds volop bezig. De twee branches die de grootste groei lieten zien zijn retail en ook de reisbranche doet een flinke duit in het zakje.

‘’ The global pandemic caused consumers to switch their behavior towards online consumption, which seems to be proving to not only be a temporary change. ‘’

Hopelijk ben je na het lezen van deze blog op de hoogte van de belangrijkste trends en ontwikkelingen van afgelopen jaar. Uiteraard zijn wij altijd op de hoogte van wat er speelt in de markt en staan we open om het hierover te hebben! #Bettertogether

Deze website maakt gebruik van cookies. Klik op akkoord of klik hier voor meer informatie.

Akkoord