#algemeen

16 december — 5 minuten leestijd

Wat heeft 2023 op mediagebied voor ons in petto?

Door Kelly de Heij

werk 21

2022 is alweer bijna voorbij. Wederom een bewogen jaar! We kunnen het ons al bijna niet meer herinneren, maar begin 2022 was Corona nog onderwerp van de dag. Gelukkig hebben we dat inmiddels achter ons kunnen laten. Desondanks hebben we momenteel natuurlijk nog genoeg andere zorgen: er heerst een oorlog in Europa, energieprijzen schieten door het dak, we hebben allemaal te maken met behoorlijke inflatie…

Iedereen wordt hier persoonlijk door geraakt, maar wij merken ook dat dit impact heeft op adverteerders en hun plannen voor 2023. We leven wat meer in onzekerheid en dat zorgt bij sommigen voor een rem op het maken van plannen voor 2023. Wie slim is (en de mogelijkheid daartoe heeft natuurlijk), zet adverteren in 2023 voort, zo schreven wij al eerder naar aanleiding van groot onderzoek.

Ook in medialand speelt er veel: voorgenomen fusies, nieuwe onderzoeken, nieuwe (digitale) mogelijkheden en meer. Een overzicht van de belangrijkste verwachtingen van 2023.

Televisie & video

Het is inmiddels al een tijdje geleden dat de voorgenomen fusie tussen Talpa en RTL is aangekondigd. De fusie is nog niet goedgekeurd door de ACM, maar onlangs werd de verwachting uitgesproken dat dat uiterlijk begin 2023 gaat gebeuren. Hoe en wat er dan precies gaat fuseren en op welke manier? Dat is nog niet openbaar bekend…

Wat wel bekend is, is dat vanaf 2023 er weer addressable tv ingekocht kan worden bij Talpa en Ad Alliance. Een doorbraak, want de techniek was er al een tijdje klaar voor. Dit betekent dat we vanaf begin volgend jaar opties kunnen verkennen en hiermee kunnen gaan testen.

Vanaf het tweede kwartaal van 2022 begon de drukte in de markt weer toe te nemen. Vanaf mei zagen we weer dat tv-campagnes niet altijd volledig uitgeleverd konden worden. We starten 2023 wederom met een flinke prijsstijging op tv. Mogelijk wordt voor gokpartijen toch de toegang tot adverteren op tv beperkt of geheel ontzegd in de loop van 2023, dit zou nog wat ruimte kunnen geven. Ook heeft Netflix eind dit jaar een abonnementsvorm met advertenties gelanceerd. Vooralsnog is deze vorm nog niet in Nederland te verkrijgen, maar wie weet komt dat nog. Het zou in ieder geval meer ruimte op de online video markt geven.

Radio & audio

Hot topic op dit moment: de lancering van het eerste onderdeel van het Nationaal Media Onderzoek (NMO). We starten met het nieuwe luisteronderzoek, waarbij we over gaan van actieve naar passieve registratie. Dit zal een grote trendbreuk verzorgen en we zullen met z’n allen moeten wennen aan nieuwe benchmarks. Groot voordeel is dat het nieuwe onderzoek data zal geven wat dichter bij de werkelijkheid ligt en dat ook digitale themakanalen gemeten kunnen worden. Zodra de eerste cijfers er zijn en er meer duidelijkheid is over concrete consequenties komen we graag bij jullie langs met een uitgebreide informatiesessie.

Daarnaast ook spannend: de FM-frequenties zullen opnieuw geveild worden. Wanneer dit precies gaat gebeuren is nog niet bekend, maar het zou wel wat verschuivingen van zenders in de ether kunnen gaan zorgen natuurlijk.

Online & Social

Social media groeit steeds meer door van puur netwerkkanalen naar entertainmentkanalen. We zien steeds meer hapklare content die vooral snel geconsumeerd kan worden. Daarnaast worden verdere stappen in het in-app shopping segment verwacht. Overigens geldt voor alle online opties dat er steeds meer interactieve advertenties worden ontwikkeld, die zelfs steeds vaker een AR-functionaliteit bevatten.

De consument is echter ook steeds beter geïnformeerd en daardoor kritischer op welke data zij wel of niet willen afgeven. Dat, in combinatie met het ‘cookieless era’ wat er nu echt aan zit te komen, zorgt mogelijk voor nog wat extra dataverlies. Gelukkig zijn er voldoende opties om gebruik van te maken zonder cookies.

Overige kanalen en trends

Over het geheel geldt dat de digitalisering van media steeds verder door ontwikkelt. Denk dan bijvoorbeeld ook aan de ontwikkeling van adverteren via voice-controlled apparaten. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld outdoor en magazines. Met outdoor media zien we steeds meer digitale schermen verschijnen, wat ook de opties voor outdoor adverteren steeds creatiever maakt. In theorie dan, want in de praktijk zijn er wel regels waar je creatie aan moet voldoen.

En daarnaast redelijk nieuwe trend: er is steeds meer oog voor invloed op het klimaat door adverteren. Vooral adverteren via de digitale veilingsystemen zorgt voor verhoogde CO2-uitstoot, omdat al deze systemen continu moeten draaien en dus energie verbruiken. De ketting tussen deze systemen kan in theorie veel korter, wat CO2-uitstoot zou besparen. Het staat nog behoorlijk in de kinderschoenen, maar er zijn tech-partijen die bezig zijn met groene keurmerken uitdelen voor partijen. Wat op lange termijn betekent dat we ook online campagnes op duurzaamheid kunnen gaan optimaliseren.

Op naar een spannend 2023

Veel nieuwe ontwikkelingen dus: vooruitgang in mogelijkheden en onderzoek, maar ook spannende ontwikkelingen zoals inflatie en fusies. Wij zorgen in ieder geval dat we op de hoogte zijn. En we zijn benieuwd naar jullie plannen voor 2023, ook als ze nog niet helemaal zeker of duidelijk zijn; we denken graag met je mee! #BetterTogether

Terug naar alle berichten