Dat TikTok populair is onder jongeren (t/m 18 jaar) weten we ondertussen wel. Het medium is niet meer weg te denken bij de gemiddelde Gen Z’er. Wat interessant is, is dat in 2022 ook het aantal gebruikers tussen de 20 en 34 jaar enorm is gegroeid. Waar dit in 2021 nog rond de 600.000 gebruikers was, is de teller nu opgelopen tot bijna 3 miljoen. Dit maakt het kanaal voor veel merken ineens een stuk interessanter om op adverteren.
De TikTok ad manager is nog niet zo heel lang beschikbaar en hierdoor is enkel nog de Infeed beschikbaar om in te kopen via de advertentiemanager. Er bestaan wel al andere advertentievormen en de verwachting is dan ook dat deze de komende periode zullen worden geïntroduceerd in Nederland.
De meest gebruikte advertentievorm. Je vindt de Infeed direct als je de app opent. Tussen het eindeloze scrollen door wordt dan een advertentie vertoond. Het verschil met een “gewone” TikTok is dat er een clickout is naar een landingspagina. Ook is het de voordeligste manier van adverteren op TikTok. Dat komt doordat er op de Infeed de meeste inventory beschikbaar is.
Bron: TikTok
Dit is een Infeed advertentie die altijd als eerste wordt getoond wanneer een gebruiker de app opent.
Zorg binnen de community voor merkbetrokkenheid door gebruikers mee te laten doen in een trend speciaal gecreëerd voor jouw merk. Hierbij is het belangrijk dat jouw challenge makkelijk uitvoerbaar is en relevant voor de doelgroep. Een grappige of persoonlijke challenge maakt het ook aantrekkelijker om mee te doen.
Deze vorm van adverteren gebruikt een organisch bericht van jezelf of een ander (met toestemming) om extra aandacht te genereren. De reacties, shares, likes etc. blijven gekoppeld aan het oorspronkelijke bericht. Een doeltreffende manier van adverteren op het moment dat een organisch bericht erg populair blijkt te zijn, want de kans dat de advertentie een hoge engagement krijgt is een stuk groter.
Creëer een effect dat gebruikt kan worden door TikTok gebruikers.
Uiteraard is het, net als bij alle andere social media kanalen, mogelijk om op verschillende advertentiedoelstellingen te optimaliseren. Zo kun je kiezen uit zichtbaarheid, overweging en conversie. Deze zijn onderverdeeld in een aantal subdoelstellingen.
Net als bij andere social media kanalen kun je specifieke doelgroepen targeten via TikTok. De belangrijkste metric zijn geslacht, leeftijd, locatie, taal, interesses, gedrag en het type apparaat waarop zij TikTok kijken.
TikTok staat natuurlijk bekend om de videos met muziek eronder. Let er wel op dat deze populaire muziek tijdens het adverteren niet gebruikt mag worden. TikTok zal de geplande advertenties afkeuren wanneer je als adverteerder niet over de muziekrechten beschikt.
Voor de wat meer ervaren adverteerders op social media, zal inmiddels duidelijk zijn dat de mogelijkheden van TikTok advertenties vrijwel identiek zijn aan die van andere social media kanalen. Uiteindelijk is TikTok net als andere social media gewoon een kanaal waar je kunt adverteren om zo zichtbaar te zijn bij jouw doelgroep. Het is geen revolutionair kanaal met betere prestaties dan Pinterest, Facebook of Twitter. Het gaat er uiteindelijk om wie de doelgroep is, wat de boodschap is en hoe deze boodschap is vormgegeven.Sluiten deze naadloos aan op wat TikTok te bieden heeft? Dan is adverteren op TikTok zeker de moeite waard! Wij adviseren je graag over de mogelijkheden en waar jouw doelgroep zich bevindt. #BetterTogether