CTV is het bekijken van videocontent via een stream waarbij een internetverbinding vereist is. CTV houdt niet alleen video on-demand streamen in, maar ook het bekijken van “traditionele televisiezenders”. Om het verschil duidelijk te maken is het goed om te weten wat de definities zijn van de verschillende eerder genoemde vormen van televisie kijken.
Door de toenemende populariteit van CTV en video on-demand komt het steeds vaker voor dat consumenten geen lineaire televisie meer kijken en hierdoor ook geen abonnementen bij televisie providers hebben.
Naast de vele betaalde streamingdiensten waar vaak (nog) geen advertenties worden vertoond, zijn er ook veel aanbieders van videocontent waar het wel mogelijk is om te adverteren. Een voorbeeld hiervan is XITE of het goedkopere abonnement van Videoland.
Via CTV bereik je een steeds groter wordende groep kijkers die buiten het bereik van lineaire televisie valt. Deze kijkers worden ook wel “cord-cutters” genoemd. Omdat bij het streamen vaak een account vereist is wordt er door de aanbieder veel data verzameld en hierdoor is het beter mogelijk om de juiste doelgroep te bereiken. Adverteren op CTV is programmatic in te kopen en hierdoor is het mogelijk om extra data aan de targeting van een campagne te koppelen. Registratiedata van gebruikers maken targeting via meerdere apparaten mogelijk. Ook geotargeting is mogelijk op basis van targeting via IP-adressen.
Momenteel is het aantal huishoudens met CTV lager dan een traditionele aansluiting en dit maakt dat de advertentieruimte nog wat beperkt is. Ook is het inzetten van CTV relatief kostbaar door de hoge CPM prijzen.
Uit een onderzoek dat ShowHeroes door COG Research heeft laten uitvoeren blijkt dat kijkers bij CTV de langste aandacht spanne hebben, namelijk 12,2 seconden. Bij lineaire tv is dat 9,4 seconden en bij YouTube slechts 2,1 seconden.
Nederland staat met 81 procent op de vierde plek van landen waar de respondenten een voorkeur voor CTV hebben boven lineaire tv. Volgens het onderzoek is de gemiddelde dagelijkse kijktijd van CTV-kijkers 1-2 uur. Van de gebruikers zegt 35% dat ze meer dan 4 uur CTV-content per dag kijken.
Uit het onderzoek blijkt ook dat 67% van de respondenten liever reclame zien die aansluit bij de content waarnaar ze kijken. Maar liefst 32 procent gaf aan dat ze CTV-reclame nu al vaak relevanter vindt dan de traditionele tegenhanger op lineaire tv.’
Uit vele onderzoeken blijkt al langer dat relevante content leidt tot meer engagement. Waar videocontent al jaren gericht in te kopen is. Hoewel TV nog steeds wordt ingezet voor groot en breed bereik is CTV een mooie toevoeging en kan daarnaast goed worden ingezet voor een specifieke boodschap voor een specifieke doelgroep. Waar het bij lineaire televisie nog niet mogelijk is om zo specifiek content te tonen, kan dit via CTV wel. Hierdoor worden adverteerders relevanter tijdens het adverteren bij de doelgroep en wordt ook een nieuwe groep “cord-cutters” bereikt die naar verwachting alleen maar groter zal worden.
Benieuwd naar de mogelijkheden omtrent CTV voor jouw merk of organisatie? Kom dan zeker langs voor een kop koffie! #BetterTogether