Bij dynamische creaties kunnen er door middel van een data trigger verschillende uitingen worden getoond. Deze datakoppeling zorgt dus voor de aansluiting van creatie op het juiste moment. Hierin is steeds meer mogelijk. De voorbeelden en toepassingen van data triggers die het meest voorkomen en die ook met een minder groot budget in te zetten zijn, vind je hieronder. Met grotere budgetten kunnen deze voorbeelden ook met Digital Out Of Home ingezet worden. Zo kun je ook in het straatbeeld zichtbaar zijn met extra relevante uitingen.
Op basis van de temperatuur, regen of zonneschijn kan er een verschillende uiting getoond worden. Zodoende kan een opticien beslissen om bij zonnig weer een zonnebril in de advertenties te plaatsen en de andere dagen een standaard bril te tonen. Of juist alleen adverteren wanneer de zon schijnt en bij regendagen afwezig te zijn.
Op basis van de locatie waar de gebruiker de advertentie ziet kan ingespeeld worden door een route te tonen naar de dichtstbijzijnde vestiging. Of een lokale partij kan zijn unieke speerpunten noemen. Zodoende kan er aan toeristen in grote steden aan de hand van de afwijkende browser taal de weg naar een nabijgelegen museum worden getoond. Super relevant toch?
Op basis van het moment van de dag kan er bijvoorbeeld een ander gerecht getoond worden. Ook kan er worden ingespeeld op de opening van een winkel of de aanvang of tussenstand van een sportwedstrijd. Een voorbeeld waarbij dit kan werken is voor eetcafés die in de middag een borrelplank willen tonen en in de avond de voordelige prijzen van de drankjes.
Op basis van het aantal producten in de winkel kan er een keuze worden gemaakt om een bepaald product te tonen. Zodoende kan ook voorkomen worden dat er een product wordt getoond dat niet meer beschikbaar is. Hoe frustrerend is het als het product dat je net gezien hebt niet meer te koop is?
Op basis van de laatst bezochte pagina kan dat product of een product uit een vergelijkbare categorie getoond worden. Zo kan er worden geregeld dat als een bezoeker van een muziekwinkel een gitaar bekeken heeft in de volgende banner gitaar accessoires te zien krijgt. Grote kans dat deze producten interessanter zijn dan bijvoorbeeld een microfoon.
Naast deze uitingen zijn natuurlijk meer voorbeelden mogelijk. De leukste dynamische creatie die ik afgelopen december tegenkwam toonde in de creatie het volgende nummer in de Top2000 die toen bezig was. Het haalde mij over om even in te schakelen op NPO Radio 2.
Door gebruik te maken van deze oplossingen kun je dus slim inspelen op actualiteiten waardoor je de kans op positieve aandacht en/of een klik vergroot. Ook is dit een mogelijkheid om het advertentiebudget effectiever in te zetten.
Denk jij er al over na om dynamische creaties in te zetten?
Wij helpen je graag! #BetterTogether