#algemeen

10 juni — 3 minuten leestijd

Even terug naar de basis

Door Kelly de Heij

hoi7

Inmiddels hebben we een behoorlijke reeks blogs geschreven met z’n allen. Verschillende mediatypen, actualiteiten, inzichten en onderzoeken zijn al aan bod geweest. Maar wat nog niet aan bod is geweest, is de basis van al onze mediaplannen. Los van dat we bij Media Reverse gek zijn op data en heel veel weten uit ervaring, zijn verschillende marketingmodellen namelijk het skelet van een mediaplan.

Model biedt houvast

Het fijne van het gebruik van een model is dat je een basisstructuur hebt om aan vast te houden. We kunnen systematisch met elkaar checken of al onze plannen nog passen bij de verschillende doelstellingen die we nastreven. Een marketingmodel of -strategie is uiteraard breder dan alleen media-inzet. Belangrijk is echter wel dat de media-inzet pas bij de totale marketingstrategie. In de basis vertellen alle modellen hetzelfde; om je product of dienst aan de man te brengen, moet een aantal fases doorlopen worden:

  1. Bewustwording
  2. Overweging
  3. Conversie

Bewustwording

Om jouw product of dienst aan de man te kunnen brengen, moet men eerst op de hoogte zijn van het bestaan van jouw merk. Je moet letterlijk aanwezig zijn. We willen zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep bereiken. Omdat jouw product of dienst misschien nog nieuw is, of gewoon nog niet zo bekend, moet ‘het verhaal’ verteld worden. Natuurlijk wil jouw doelgroep jouw product afnemen, ze weten het alleen nog niet. Visuele media, zoals tv, online video, out of home en/of social media zijn uitermate geschikt om in deze fase in te zetten. Radio kan ook, maar liefst wel gecombineerd met visuele media om ook jouw logo en visuele identiteit bekendheid te geven.

Overweging

Is jouw doelgroep op de hoogte van jouw bestaan? Mooi. Dan is het tijd om ze aan te zetten tot het overwegen van aanschaf van jouw product of dienst. We gaan de doelgroep nogmaals benaderen, maar nu met een kortere en krachtigere boodschap. Het langere verhaal hebben we (indien dat nodig was) in de vorige fase namelijk al overgebracht. We willen ze allemaal nog een aantal keer ‘raken’ om goed tussen de oren te komen. Bij online campagnes hebben we het liefst dat ze naar je website komen om rond te kijken en meer informatie op te doen. We zetten hiervoor korte(re) tv- of videospots in, radio en/of display voor in.

Conversie

Dit is de fase dat de consument in actie moet komen. Als het goed is, zijn ze in de twee voorgaande fases voldoende op de hoogte van jouw bestaan geraakt en ervan overtuigd geraakt dat aanschaf van jouw product of dienst hun leven leuker en beter zal maken. We proberen in deze fase de consument ervan te overtuigen te converteren. Zo’n conversie kan van alles zijn: aankoop van jouw product, deelname aan jouw event, achterlaten van gegevens voor later contact, enzovoorts.

Elk mediaplan blijft maatwerk

Of je binnen één campagne alle fases uit het model doorloopt, focust legt op een fase of twee fases deels samen wilt voegen, hangt ervan af waar je als adverteerder staat. Natuurlijk spelen ook zaken als doelgroep, budget, timings en boodschap mee in de juiste mix. Dus zoals we zo vaak zeggen: media plannen blijft maatwerk en dat doen we graag samen met jou.

#BetterTogether

Terug naar alle berichten