Normaal zien we, ondanks een sportzomer, dat in deze periode de advertentiemarkt wat rustiger is. Maar dit jaar is het dringen voor een plekje op TV. Het gevoel dat wij wellicht zelf ook hebben, om alles in te halen, heerst ook op de advertentiemarkt.
Zoals in onderstaande grafiek te zien is, dalen we voor het eerst sinds de Corona uitbraak met de TV kijktijd onder het niveau van 2019, terwijl in week 23 het EK ook is begonnen. Het mooie weer beïnvloed in de zomer altijd het kijkgedrag, maar dit jaar dus nog sterker.
Als we iets verder inzoomen op het aantal adverteerders, zien we dat in tegenstelling tot een “normaal” patroon, het aantal adverteerders wel iets afneemt in de zomer, maar nog altijd veel hoger is dan voorgaande jaren. Een trend die we de afgelopen maanden ook al zagen. De combinatie van minder kijkers en meer adverteerders zorgt voor een enorme drukt. Iets wat zich ook door vertaald in online, waar de prijzen oplopen, en out-of-home dat weer is uitverkocht.
Na een heel bijzonder 2020, blijft ook dit jaar onvoorspelbaar. Dit vraagt aandacht om op tijd te starten met campagne planning. We willen natuurlijk wel dat we onze plannen waar kunnen maken. Uiteraard helpen wij jullie daar graag bij. #bettertogether