Natuurlijk weten we wel dat er een hoop gaat veranderen. De drukte op de tv-markt is dit jaar verder doorgezet, waardoor deze campagnes in deze tijd van het jaar weer moeilijker uitleveren. Ondanks alle onzekerheden in de economie, zien we nog geen signaal van dat deze drukte gaat afnemen. Wel zullen de prijzen volgend jaar weer toenemen. Bij Ster zal de prijs met zo’n 25% gaan stijgen, bij de commerciële tv-partijen weten we nog niet exact wat de prijs gaat doen. Dit kan er mogelijk voor zorgen dat niet alle tv-adverteerders zich dit in 2023 ook kunnen permitteren – wellicht dat de druk dan ook afneemt.
Ook voor radio gaat er best wel wat veranderen. Vanaf januari gaat het nieuwe bereiksonderzoek van start. Belangrijkste voordeel, we hoeven niet meer zo lang op radioresultaten te wachten. Radioresultaten zullen met het nieuwe onderrzoek namelijk op weekbasis gerapporteerd gaan worden. Dit zal er in de toekomst dus voor zorgen dat we ook radiocampagnes tijdens de campagne zelf kunnen optimaliseren. Nadeel is wel dat we tot begin 2023 deze cijfers nog niet hebben. De meetmethode van het luisteronderzoek gaat namelijk over van ‘schriftjes’ naar actieve registratie middels apps. Dit zou dus best wel wat verschuivingen in resultaten kunnen verzorgen. Blijft Qmusic nog steeds de grootste of laat dit opeens een ander beeld zien?
De drukte in de markt zien we, zeker in dit kwartaal, ook terug in de overige mediumtypes. Zeker online gaan de prijzen ook omhoog en ook in out of home gaan de schermen en vlakken snel. Alles vraagt dus om meer creativiteit en snel schakelen. En zal dit allemaal komend jaar nog net zo doorzetten? Er speelt natuurlijk veel in de wereld momenteel, waardoor het voorspellen van het komende jaar een hele uitdaging is.
Voor de adverteerders die in januari/februari media in willen zetten, zullen we dus liefst nu al willen beginnen met het opstarten van de jaarplanning. Om in januari op tv te kunnen, moeten we eind november al inkopen en daar wil je natuurlijk op tijd bij zijn. Nu hoor ik jullie denken, moeten we dan niet nú meteen starten? Wij zouden niets liever willen, maar we zijn nog in afwachting van de prijzen. De commercieel beleidspresentaties (CB’s) zullen vanaf half november worden gegeven door alle exploitanten, dus dan pas weten we meer en kunnen we echt aan de slag.
Kortom, er speelt veel. Veel onzekerheden, vast ook bij jullie, dus zal het ook lastiger zijn een briefing af te geven. Toch hopen we wel dat wij hier samen naar kunnen kijken. Want het zal toch best wel weer uitdagend worden. Wij zijn er klaar voor om hiermee aan de slag te gaan, maar hebben jullie hierbij nodig. Uiteraard denken we ook graag mee over de briefing zodat we vervolgens snel en goed met deze plannen aan de slag kunnen.
Wij hebben er zin in! #BetterTogether