De focus bij een merkstrategie ligt vaak op de visuele identiteit: vormgeving, kleuren, specifieke beelden, een logo, etc. Ook allemaal heel belangrijk, maar wist je dat je gehoor je snelste zintuig is? Daarnaast triggert auditieve input zowel het rationele als het emotionele deel van je hersenen. Dat maakt inzetten van zogenaamde sonic elementen heel slim: geluid pakt de aandacht, maar triggert ook emotie. Vervolgens wordt de emotie aan je merk gekoppeld en wordt merkherinnering vergemakkelijkt en vergroot.
Waar kun je dan allemaal mee aan de slag? Een vaste stem gebruiken draagt bij aan consistentie én is de belangrijkste positieve factor op merkherkenning. Deze stem moet passen bij je boodschap en de juiste emotie uitstralen. Daarnaast is muziek belangrijk. Je kunt zelf iets laten maken, met een passende klankkleur voor bij je merk. Een liedje van een artiest kiezen kan, want dat trekt de aandacht. Maar het risico bestaat dat de consument dan eerder aan de betreffende artiest denkt, dan aan jouw merk. Tot slot kan gebruik van een audiologo veel bijdragen aan de merkbekendheid. Denk aan inmiddels gevestigde audiologo’s van Hornbach (‘Kama-jaja-jippie-jippie-jeey!’) of McDonald’s (I’m lovin’ it’).
En wat levert dit je dan op? Die cijfers liegen er niet om: advertenties met sonic elementen worden substantieel meer spontaan herinnerd (+50%) en men vindt de boodschap duidelijker (+7%). Ook op dieper niveau zien we positieve effecten: indien er sonic elementen in radio-advertenties zijn toegepast, zorgt dit voor een stijging in merkoverweging (+26%) en koopintentie (+55%). Een combinatie van meerdere sonic elementen versterkt de impact op merkherkenning en brand fit.
Dus, samengevat:
Zorg jij voor een sterke audiostrategie voor je merk? Denken wij graag met je mee over de slimste audiocampagne om jouw advertenties in te zetten! #BetterTogether
Bron: Ster: Audiostrategie – Een essentieel onderdeel van impactvolle campagnes