#algemeen

07 mei — 7 minuten leestijd

Get-Together: op weg met Maarten naar duurzame mediavoorsprong

Door Femke van den Boomen en Eva Thijssen

Duurzaam mediaplannen

'De mediawereld vind ik leuk. Het is niet zoals in films, het is gewoon heel vriendelijk en leuk. Niet zo corporate.'

“Hi Maarten, heel leuk dat je wilt aanschuiven bij dit interview. Inmiddels werk je al paar weken bij ons, kun je nog even kort vertellen wie je bent en wat je zoal bij ons doet?”

“Ik ben Maarten, studeer Communicatie en Media in Rotterdam aan de Erasmus Universiteit en ben begin februari mijn stage bij Media Reverse begonnen. Ik ondersteun het online-team en help onder andere met het managen van onlinecampagnes van diverse klanten. Daarnaast doe ik onderzoek naar duurzaam mediaplannen.”

“En, hoe heb je tot nu toe het ‘mediawereldje’ ervaren?”

“Nou, dit was voor mij mijn eerste echte ‘kantoorervaring’ en hiervoor had ik geen idee hoe het echt werkt met adverteren, mediabureaus en exploitanten. Als ik nu een advertentie online zie, heb ik een beter beeld van wat erachter zit.

De mediawereld vind ik leuk, vooral binnen Media Reverse hangt er een hechte gezellige sfeer. Het is niet echt zoals in films, het is gewoon heel vriendelijk en leuk. Niet zo corporate.”

“Helemaal begrijpelijk en leuk om te horen! Hoe ervaar je de werkwijze van Media Reverse als mediabureau?”

“Ik heb natuurlijk geen referentie van andere mediabureaus, maar wat mij betreft loopt het allemaal goed!”

“En nog iets belangrijks, wat vind je van Sjors als baas bij Media Reverse? We zullen het niet doorvertellen ;).”

“Pffff Sjors…. Zo…. *gelach*

Nee, ik vind Sjors heel open, spontaan, doet het allemaal goed. Een hele goede gast eigenlijk. Ook zeer behulpzaam, dus heel prettig om mee samen te werken. Hij helpt me bijvoorbeeld goed met mijn onderzoek naar duurzaam mediaplannen.”

'Bedrijven en exploitanten kunnen op verschillende manier duurzaam zijn afhankelijk van hun filosofie en toewijding.'

“En kun je wat meer vertellen over je onderzoek naar duurzaam mediaplannen?”
“Het doel van dit onderzoek is dat wij, als Media Reverse, een dieper inzicht te verkrijgen in het aanbieden van mogelijkheden voor duurzame mediaplannen aan onze klanten. Er is een groeiende vraag naar CO2-neutrale campagnes vanuit de klanten, en het is van belang dat we als Media Reverse al onderzoek hebben verricht, zodat we mogelijkheden proactief kunnen bieden. Een voorbeeld hiervan is a.s.r., waar duurzaamheid een hoge prioriteit heeft.”

Wij werken natuurlijk dagelijks met een hele hoop verschillende exploitanten samen om de beste media plannen te maken. Hoe heb jij je selectie gemaakt en met wie?

“De selectie maken heb ik samen met Kelly gemaakt. Zij heeft mij geadviseerd over exploitanten, inclusief bedrijven die persoonlijk op kantoor langs zijn geweest, zoals Stadsbehang en StreamTree. Daarnaast zijn exploitanten geselecteerd op basis van onderzoek, met nadruk op bestaande partners waarmee Media Reverse nauw samenwerkt en een goed contact heeft.”

“Zijn dit dan ook met name de grotere exploitanten?”

“Ja, het zijn er wel redelijk wat. Een paar die ik kan opnoemen zijn, Global, Clear Channel, Cavai en Invibes. Eigenlijk van alles wel wat, de wat kleinere maar ook zeker de grotere heb ik contact mee gehad.”

“Wanneer voldoet een exploitant dan aan duurzaam mediaplanning?”

“Dat is opzich wel lastig definiëren, want media bedrijven/exploitanten kunnen op verschillende manieren duurzaam zijn. Op basis van scope 1, 2 en 3.”

“Scope 1 omvat Directe Emissies, zoals de uitstoot van een kantoorgebouw of een wagenpark van een kantoor. Bij sommige bedrijven zie je bijvoorbeeld dat ze al elektrische wagenparken hebben die op zonne-energie draaien, en dat ze beleidsmaatregelen hebben dat veel collega’s een paar keer thuiswerken in de week, met het OV naar werk gaan. Sommige bedrijven zijn hier meer mee bezig dan andere, afhankelijk van hun filosofie en toewijding op het gebied van duurzaamheid.”

“Kun je alvast de laatste trends met ons delen, waarvan je denkt dat het zeker terug gaat komen?”

“Je ziet bij veel online partijen al dat alle servers op groene energie draaien. Ook zie dat de kantoren naar scope 1 streven; alles op zonne-energie doen of herbruikbare energie gebruiken.

Bij (D)OOH (Out Of Home) zie je ook vaak dat ze hun abri’s en andere OOH-assets op zonnepanelen laten draaien, of dat ze ze bedekken met sedumdaken. Daarnaast wordt vaak herdrukbaar papier gebruikt voor posters, of stickers met biologische/klimaatvriendelijke lijm.”

'Bedrijven moeten zichzelf de vraag stellen of ze überhaupt bezig zijn met duurzaamheid, valt het onder hun kernwaardes?'

“Interessant! Stel je voor, wij zijn een exploitant en willen duurzamer worden, wat voor aanbevelingen zou je ons doen?”

“Vooral jezelf de vraag stellen of je überhaupt als bedrijf bezig bent met duurzaamheid. Valt het onder jullie kernwaardes? Ben je al bezig met het verduurzamen van de indirecte en directe emissies? Werken online bedrijven al met groene servers?

Intern kan bijvoorbeeld gekeken worden naar het elektriciteitsverbruik. Hoe groen is deze energie en uit welke bronnen wordt deze opgewekt?

Extern gaat meer over de activiteiten van het bedrijf, zoals transport, eetgelegenheden en duurzame praktijken, zoals het serveren van bepaalde koffie.
Is dit allemaal klimaatvriendelijk?

Voor online media zijn datatools heel belangrijk, omdat ze de duurzaamheid binnen een campagne meten. Een voorbeeld hiervan is Hiili, een Finse klimaat-datatool, die de uitstoot van een campagne meet en advies geeft over de duurzaamheid ervan door middel van een soort cijfer. Een andere vergelijkbaar platform is Teads.

Zoiets zou ik zeker aanraden om mee te nemen voor de toekomst als online partij.”

“Wat heeft dan binnen jouw onderzoek de meeste indruk op jou gemaakt?”

“Hiili is echt een voorloper op dit gebied, met een uitgebreid platform dat gericht is op duurzaamheid. Je merkt dat ze erg gericht zijn op duurzaamheid en dat het voor hen echt van belang is.

Daarnaast heeft StreamTree, een podcast exploitant, ook indruk op mij gemaakt. Zij zijn een van de weinige die echt de focus leggen op het samenwerken met klimaatvriendelijke klanten en organisaties. Dit is niet iets wat je overal ziet gebeuren.”

“Dat is ook een interessante ontwikkeling, dat er strenger wordt gekeken naar wie je als adverteerder wilt?”

“Ja, ook echt nobel. Bij veel partijen is dit niet gebruikelijk en is het toch sneller winst maken boven klimaat.”

“Ja, wij denken zeker ook dat het duurzaam media plannen veel toekomst heeft. Wat zijn eigenlijk jouw plannen voor de toekomst?”

“Ik ben van plan na mijn bachelor een master te doen aan de Erasmus Universiteit in Media en Business. Daarna weet ik nog niet, maar nu eerst deze stage afronden.”

“Heb je nog tips voor nieuwe mensen in de media?”

“Er is veel variatie in het werk, dus belangrijk om flexibel te zijn. Daarnaast is het essentieel om goed te plannen, vooral in de week waarin campagnes of plannen af moeten zijn, want dan kan het behoorlijk druk zijn.”

“Zou je het mensen aanraden om stage te lopen bij een mediabureau?”

“Absoluut, vooral als je meer inzicht wilt krijgen in hoe de mediawereld werkt, advertentiecampagnes en de werkzaamheden bij een mediabureau, is dit wel echt interessant. Het biedt een waardevolle kijk op de dynamiek en processen binnen de branche.”

“Ennnn, zou je stage bij Media Reverse aanraden?”

“Ja tuurlijk!!”

“Nou Maarten, bedankt dat je hieraan mee wilde werken en nog heel veel succes met het afronden van je stage en onderzoek. Wij zijn heel benieuwd!”

Terug naar alle berichten