#online

15 april — 3 minuten leestijd

Merchant center inzetten voor jouw e-commerce funnel?

Door Michael van der Wal

hoi13

Wellicht een open deur, maar e-commerce is het geheel aan koop- en verkoopprocessen van producten en diensten via online kanalen. Onderdeel hiervan zijn ook branding en traffic campagnes die online worden gevoerd. Onderaan deze sales funnel, na de touch- en tell laag, bevindt zich volgens het “Touch, Tell, Sell” model de sell fase. In deze fase richt je je direct op het verkopen van jouw producten of diensten. Je kunt hier verschillende kanalen of middelen inzetten om dichter bij jouw salesdoelstelling te komen.

Een van de bekendste advertentievormen in de sell fase zijn onder andere zoekwoordadvertenties en de Comparison Shopping Service (CSS). Via zoekwoordadvertenties toont men (zoals de term al weggeeft) advertenties op basis van ingevulde zoekwoorden in een zoekmachine, waarvan Google de grootste is. Zo ben je met jouw dienst of product zichtbaar wanneer een consument naar een specifiek product op zoek is.

Wat goed is om te weten is dat zoekadvertenties (vaak SEA genoemd) los staan van Google Shopping of een andere CSS. Via Google Shopping kun je gemakkelijk jouw productaanbod aan de man te brengen. Dit systeem werkt namelijk productspecifiek en zoekadvertenties zet je onder andere in tijdens een oriënterende aankoopfase of als iemand direct op zoek is naar jouw merk. Een voorbeeld hiervan is wanneer iemand op zoek is naar een (online) schoenenwinkel. Als het voor de consumenten nog onduidelijk wat voor schoen hij/zij precies zoekt, maar deze wel wil aanschaffen, zal deze eerder zoeken naar een (web)winkel die deze verkoopt. In dit geval is een zoekadvertentie geschikt. Wanneer een consument op zoek is naar een specifiek model, schoenmaat en kleur is Google Shopping juist een goede manier om zichtbaar te zijn, omdat direct het product met foto en prijs getoond worden.

Bij een CSS koppel je, in de meeste gevallen, een merchant center aan je account. Dit is een datafeed waarmee onder andere CSS systemen communiceren. In deze datafeed staat alle data die betrekking heeft op de producten die je verkoopt, waaronder voorraad, productnaam, productafmetingen, prijs etc. Twee voorbeelden van een CSS zijn Google Shopping en Beslist.nl. Zoekadvertenties werken niet op basis van een merchant center. Op basis van de data die in de feed staat en de informatie die op de landingspagina te vinden is, kan het systeem relevante zoekwoorden aan een product koppelen en hier een advertentie voor genereren. Het voordeel hiervan is dat een consument in één oogopslag jouw producten kan bekijken voordat deze jouw website heeft bezocht.

Ook kun je naast het inzetten van een CSS ook jouw productaanbod via social media promoten. Als voorbeeld nemen we voor het gemak de Facebook Shop. Ook via Facebook maak je een koppeling met jouw merchant center waarmee vervolgens gemakkelijk geautomatiseerde productadvertenties kunnen worden getoond en zelfs met retargeting het juiste product bij de juiste persoon wordt vertoond.

Een merchant center kun je dus op verschillende manieren inzetten en is het meest effectief onderin de salesfunnel. Wil je weten of een merchant center iets voor jou is? Kom eens langs voor een bak koffie en we helpen je graag op weg. #BetterTogether

Terug naar alle berichten