TikTok heeft 800 miljoen gebruikers wereldwijd, waarvan 3,5 miljoen uit Nederland. Dit maakt het platform het 9e grootste sociale netwerk ter wereld. 41% van alle TikTok gebruikers zijn 16 tot 24 jaar oud. Niet zo gek, want het bedrijf achter TikTok heeft vanaf het begin al de jongere doelgroep als hun targetdoelgroep. Anders dan bijvoorbeeld Facebook, Instagram en zelfs Snapchat waarbij de focus op jongeren pas later kwam of zelfs helemaal niet. Gemiddeld spenderen gebruikers dagelijks zo’n 51 minuten op TikTok ten opzichte van Facebook die met 58,5 minuten heer en meester is in het verlengen van je screentime.
Naast de positieve groei van het medium ligt TikTok ook onder vuur door de dataverzameling van de app. Zo registreert TikTok welke apps je hebt geïnstalleerd, je ip-adres, welk wifi netwerk je gebruikt en kopieert het zelfs je klembord. Dat laatste zorgde voor nogal wat ophef omdat TikTok hierdoor bijvoorbeeld een gekopieerd wachtwoord kan zien. Het bedrijf zelf zegt dat deze data enkel gebruikt wordt om spam te detecteren.
TikTok biedt een aantal (semi) unieke manieren om te adverteren, namelijk door middel van een Brand Take Over en Topview, In-feed native video, de hashtag challenge en 2D filters. Daarnaast heb je natuurlijk, net als bij de andere platformen, nog de influencers. Zo zijn er nu ook al mensen “TikTok famous”.
Moeten we nu allemaal TikTok meteen gaan inzetten als dit mogelijk is?
Ja, je kunt via TikTok een jonge doelgroep bereiken die via de andere social media minder goed te bereiken zijn. Ook is het concept uniek en kun je als merk op een meer creatieve en diverse wijze adverteren. Toch zitten er ook nadelen aan. Het van oorsprong Chinese bedrijf zegt geen data te delen met de Chinese overheid, maar in het verleden hebben we gezien dat dit soort berichtgevingen vanuit China niet altijd even betrouwbaar zijn.
In een aantal Europese landen, zoals Frankrijk en Spanje, is het al mogelijk om via TikTok te adverteren. In Nederland moeten we nog even wachten tot we met dit “nieuwe” platform aan de slag kunnen. Wij zijn benieuwd! #BetterTogether