#cases

22 april — 3 minuten leestijd

Nederland kleurt voor het Rode Kruis

Door Leonie Stoete

hoi12

Afgelopen paasweekend was het zover. Onze klant het Rode Kruis zette de actie ‘Geef Kleur aan Noodhulp’ op om aandacht te vragen voor mensen wereldwijd die het slachtoffer zijn van gewapende conflicten en natuurgeweld. Samen bedachten we een mediastrategie en bepaalden we een passende campagne.

Het evenement

Door ‘Geef Kleur aan Noodhulp’ te organiseren, roept het Rode Kruis Nederland op om de handen uit de mouwen te steken om geld op te halen voor noodhulp. Dagelijks lijden er namelijk wereldwijd miljoenen mensen door de gevolgen van natuurrampen, conflicten of andere noodsituaties. Met medische hulp, voedselhulp, psychosociale hulp en onderdak staat het Rode Kruis voor deze mensen klaar. Om deze hulp te kunnen verlenen, heeft het Rode Kruis natuurlijk donaties nodig. Het doel was om met z’n allen een gigantisch kunstwerk in te kleuren, volgens het ‘schilderen op nummer’ concept. Mensen konden op locatie in Zwolle komen schilderen door van tevoren een tijdsslot te reserveren, of je kon een vakje online kopen om die door iemand ter plaatste te laten inkleuren. Zo werd letterlijk kleur aan noodhulp gegeven.

Media-inzet

Het Rode Kruis voerde deze actie dit jaar voor de eerste keer uit; natuurlijk heel spannend. Samen hebben we dan ook gekeken naar een goede mediastrategie en op basis daarvan hebben we de media inzet bepaald. Omdat de actie in Zwolle plaatsvond, was het logisch om de focus op Zwolle (en omstreken) te leggen. Het is immers gewenst dat mensen in, en ook rondom, Zwolle naar het evenement toe komen om zo bij te dragen. We hebben dit aangevuld met landelijke aandacht om te zorgen dat de actie ook een breder draagvlak dan alleen Zwolle kreeg. In de mediamix hebben we vervolgens naar verschillende out of home, online en print opties gekeken. Daarin is het ook belangrijk om alvast het interactieve element op te wekken. Dit hebben we gedaan door o.a. een kleurplaat te verspreiden van een gedeelte van het kunstwerk. Op een leuke manier betrek je mensen in een vroeg stadium al bij de actie en geef je ze een voorproefje van wat er gaat komen.

Zwolle

De locatie van de actie was het Park de Wezenlanden in Zwolle. Op de tweede dag hebben we in de ochtend even een kijkje genomen en waren ze druk bezig om alles weer klaar te zetten voor de groepen schilders. De tenten waren van ver al te zien en de muziek in combinatie met het prachtige weer zorgde voor een fijne sfeer. Wij vonden dit een hele leuke actie en wie weet, misschien is dit wel voor herhaling vatbaar!

#BetterTogether

Terug naar alle berichten