#online

25 november — 3 minuten leestijd

Een zakelijke doelgroep bereik je met LinkedIn

Door Michael van der Wal

werk 22

Ondanks dat LinkedIn niet het enige middel is om een zakelijke doelgroep te bereiken, zal het bij velen wel als eerste te binnen schieten bij de vraag hoe we een zakelijke doelgroep kunnen bereiken. Een pure LinkedIn strategie of het kanaal opnemen in jouw mediamix hangt natuurlijk af van het doel en budget van jouw campagne. Omdat het wel fijn is om te weten wat er allemaal mogelijk is met LinkedIn, behandelen we het in deze blog.

Targeting

Vanzelfsprekend kun je met LinkedIn targeten op een zakelijke doelgroep. Dit kan op verschillende niveaus. Zoals bij elk andere social media is het mogelijk om op locatie te targeten. Dit kan zo specifiek als een stad. Postcodegebieden of straten is niet mogelijk. Ook is het mogelijk om demografische gegevens toe te voegen aan de targeting.

Wat targeting via LinkeIn interessant maakt zijn de functietitels en branches van een bedrijf. Zo kun je op specifieke functietitels als Zorgmanager of Zorgdirecteut targeten, maar ook een brancht als ziekenhuizen en gezondheidszorg.

Meer targetingopties zijn:

  • Werkervaring
  • Opleiding
  • Vaardigheden
  • Bedrijfsgrootte
  • Eigen lijst met leads

Creatieve mogelijkheden

Naast de reguliere timeline advetenties met een afbeelding, video of carrousel is het ook mogelijk om advetenties in te zetten met als doel meer volgers, document ads om leads te verzamelen. Daarnaast kun je verschillende advertentietypen ook dynamisch inzetten zodat deze automatisch op de doelgroep is afgestemd. Via gesprek advertenties kun je rechtstreeks berichten naar de doelgroep sturen om ze tot actie aan te zetten.

Advertenties

Conversatie advertenties

Met conversatieadvertenties bereik je de doelgroep via de berichtenfunctie. Op desktop en mobiel worden de advertenties weergegeven. En zijn te verreiken met meerdere call-to-action knoppen.

Native gesponsorde content

Deze advertenties zijn vergelijkbaar met de ads die ook op de tijdlijnen van de Meta netwerken in te kopen zijn. Met een video, afbeelding of combinatie in de vorm van een carrousel kun je op de LinkedIn-feed de doelgroep bereiken.

Event Advertenties

Promoot een event zodat er meer bekendheid voor wordt gegenereerd. Het doel is vanzelfsprekend sturen op aanmeldingen op het event.

Dynamische Advertenties

In de vorm van een tekst-, spotlight- of volgadvertentie is het mogelijk om potentiele nieuwe klanten te bereiken, verkeer naar de website te sturen of de LinkedIn pagina te promoten en zo meer volgers te krijgen. Dit allemaal op dynamische basis. De advertentie wordt hierdoor persoonlijk gemaakt.

Al met al zijn de verschillen met andere social media op operationeel niveau nihil. De verschillende advertentievormen kennen we al van Facebook en Instagram en LinkedIn doet hiermee niets revolutionair. Waar de kracht van LinkedIn ligt is de mogelijkheid om zakelijk te targeten en het zakelijk karakter van het sociale medium. Dit heeft echter wel een prijskaartje. In vergelijking tot andere social kanalen kunnen de prijzen wel 4 keer hoger zijn.

Het ‘enige nadeel’  is dat LinkedIn dus duur is en we denken graag mee of het wel het ideale medium is om in te zetten, of dat andere manieren om jouw zakelijke doelgroep te bereiken wellicht koste efficiënter / meer impactvol kan.

#BetterTogether

 

Terug naar alle berichten