#algemeen

18 maart — 3 minuten leestijd

Screenforce TV Jaarrapport 2023

Door Eva Thijssen

2024-03-12MRF-1184

Afgelopen dinsdag is in Move Amsterdam het Screenforce Jaarrapport 2023 gepresenteerd. Hier keken we terug op weer een bijzonder tv-jaar. Op het programma stond, naast bespreking van het jaarrapport, het vernieuwde kijkonderzoek van het NMO, de snelle opkomst van AI in ons (werk)leven en kregen we een economische update van Mathijs Bouman.

Ondanks daling lineaire kijkcijfers, groei bij uitgesteld kijken

Lineaire kijkcijfers zijn opnieuw gedaald, maar we zien langzaam een verschuiving naar uitgesteld kijken. Uitgesteld kijken is namelijk opnieuw gegroeid. Er wordt nu gemiddeld 32 minuten teruggekeken per dag, dit is ongeveer 25% van de totale kijkcijfers.

Dat de lineaire kijkcijfers opnieuw zijn gedaald is geen verassende ontwikkeling, de live kijktijd daalde namelijk van 109 minuten per dag naar 100 minuten per dag. Dit is dus nog steeds meer dan het gemiddelde uitgesteld kijken. Dit jaar was het verschil met vorig jaar wel groter dan normaal, mede door de vele sportevenementen in 2022 en de warme zomer in 2023.

In 2024 komen we daarnaast met kleine stapjes terecht in de tweede fase van het kijkonderzoek waarbij de data verbreed zal worden naar alle (online) devices buiten tv-toestellen. Spannende ontwikkelingen!

Billboard advertising zorgt voor groei non-spot bestedingen

Op spotniveau is de omzet ten opzichte van 2022 gedaald met 7%. Deze daling vond wel alleen plaats op tv, spotbestedingen op onlinevideo platforms zijn daarentegen wel met dubbele cijfers gestegen.

Groei heeft daarnaast ook plaatsgevonden bij non-spot bestedingen met maar liefst 6,5%.  Deze groei werd voornamelijk veroorzaakt door de populariteit van Billboard advertising. Billboard advertising zien wij dan ook als een mooie manier om op een kostenefficiënte manier op tv zichtbaar te kunnen zijn.

Effect van AI

Tijdens de presentatie is ook stilgestaan bij de ontwikkelingen rondom Artifical Intelligence en het effect hiervan op de media- en advertentiemarkt. In toenemende mate nemen AI-systemen taken over, zoals het genereren van ondertitels voor buitenlandse series en het schrijven van teksten. Hoewel dit onvermijdelijk banen kan doen verdwijnen, ontstaan er tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Bovendien kunnen kleine adverteerders profiteren van de lagere productiekosten die gepaard gaan met het gebruik van AI. Kortom er gebeurt veel rondom AI en we houden het aandachtig in de gaten.

Economie hobbelt langzaam door

Tot slot is er ook stilgestaan bij de huidige economische ontwikkelingen. We zien dat, ondanks de vele gebeurtenissen in 2023, de economie door hobbelt en het consumentenvertrouwen langzaam groeit ten opzichte van 2022. Volgens econoom Mathijs Bouman is onze productiviteit de afgelopen jaren wel afgenomen, ondanks alle technologische ontwikkelingen. Gaat AI hier aankomende jaren verandering in brengen?

Al met al, wederom een bewogen jaar in tv-land. 2024 belooft weer een interessant tv-jaar te worden nu de kijktijd harder dan gedacht daalt. De tweede fase van het kijkonderzoek gaat daarnaast in de loop van het jaar nog nieuwe inzichten in kijkgedrag bieden. Zo krijgen we als tv-professionals uiteindelijk steeds meer grip op het kijkgedrag van de consument en kunnen we de beste tv-plannen blijven maken.

Terug naar alle berichten