#social

03 februari — 4 minuten leestijd

Social: de meest recente cijfers…

Door Birgit ten Hove

werk.2

Ruim 14 miljoen Nederlanders gebruiken social media. Gemiddeld doet men dit 114 minuten per dag; bijna 2 uur! De gemiddelde Nederlander gebruikt ruim 4 sociale platfora, waarvan er ruim 2 dagelijks worden gebruikt. Dat zijn nog eens cijfers. Deze cijfers komen uit het door Newcom Research jaarlijks uitgevoerde social media onderzoek

Waar we dachten dat de piek ongeveer wel bereikt was, zijn er meerdere stijgingen te zien: totaal aantal gebruikers, gemiddeld aantal platfora, dagelijks gebruik en gemiddeld aantal minuten per dag aan social besteed. Verder dit jaar geen grote verrassingen, maar zoals altijd goed om even bij de huidige statistieken stil te staan. Blijft Facebook de grootse? Hoe groot is TikTok inmiddels en wat doet Twitter?

Instagram, TikTok en Snapchat grootste stijgers

Facebook blijft in aantal gebruikers nog met kop en schouders de grootste met 9,8 miljoen gebruikers, de daling (-4,6%) zet echter wel verder door. Niet verassend, maar TikTok is de grootste stijger naar 4 miljoen gebruikers (+34,5%). In absolute zin laat Instagram ook nog steeds een sterke groei (+17,8%) zien naar bijna 7,8 miljoen gebruikers en kruipt hiermee steeds dichter naar Facebook toe.

Ook in dagelijks gebruik grootste stijgers TIkTok, Snapchat en Instagram

In dagelijkse gebruikers zien we dat TikTok (+53,9%), Snapchat (+30,9%) en Instagram (+18,1%) de grootste stijgers zijn. Ook hier blijft Facebook met meer dan 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers nog steeds de grootste, maar komt Instagram met meer dan 4,7 miljoen ook dichterbij. Twitter laat hierbij, net als bij aantal gebruikers de grootste daling zien (-26,9%). Er is ook een duidelijke relatie te zien tussen de groei of daling van platfora en de NPS. De platfora die groeien, scoren veelal een positief resultaat, waar de dalers ook een negatieve NPS laten zien.

Als we iets verder inzoomen op de platfora en verschillende doelgroepen zien we dat, in lijn met de trend die al jaren gaande is, dat Facebook vooral verliest op jongeren. Twitter verliest vooral vrouwen, focus op de leeftijdsgroep 20-39 jaar. We zien bij deze beide platfora alleen een stijging bij de oudere groep van 55 jaar en ouder.

De belangrijkste reden om de Facebook en Twitter te verlaten is dat het te weinig oplevert. De jongere doelgroep vindt andere sociale netwerken leuker, of de mensen die zich op Facebook en Twitter bevinden zijn niet interessant. Dertigers en veertigers vinden, naast dat het weinig oplevert, ook dat het te veel tijd kost. 55+’ers vertrouwen facebook minder, waardoor ze het verlaten. Zo zien we zeker een overlap maar ook duidelijke verschillen tussen de leeftijden.

De rising stars onder jongeren

Als je de doelgroep 15-19 jaar goed wilt bereiken, kun je eigenlijk niet meer om Snapchat (grootste) en TikTok heen (sterkste groei). Instagram staat hier op de tweede plek van gebruik, Facebook staat helemaal onderaan. Hoewel het beeld en gebruik iets anders ligt bij twintigers, zien we hier een vergelijkbaar patroon.

TikTok is toch wel de grootste als relatief nieuw netwerk. Waar we eerst vooral zagen dat het onder jongeren sterk gebruikt werd, zie we nu bij alle leeftijden dat er een flinke toename zichtbaar is. Vooral sterk onder de doelgroep 40+’ers. Het is inmiddels dus zeker een netwerk om serieus te nemen! Alleen BeReal laat een sterkere stijging zien in dagelijks gebruik.

In de basis is het social media gebruik van de Nederlander dus niet extreem veranderd, maar wel blijvend in beweging. Iets waar wij bij het adverteren natuurlijk ook rekening mee moeten houden. Uiteraard vraagt ieder netwerk ook weer om andere content, dus genoeg uitdagingen. Hoe we jou doelgroep het beste kunnen bereiken? We helpen je graag!

 Bron: Social Media Onderzoek Nederland 2023

Terug naar alle berichten