Net als andere kanalen is Twitter geschikt voor het bereiken van de volgende marketingactiviteiten en -doelstellingen:
In Nederland tikt het aantal actieve Twitteraars ongeveer de 2,5 miljoen aan en ruim 40% daarvan is dagelijks actief op het platform. De kans dat jouw doelgroep op Twitter te vinden is, is dus vrij waarschijnlijk. Hetgeen waarmee Twitter zich onderscheidt van andere social media is het feit dat je kunt targeten op bepaalde accounts of volgers van accounts die voor jouw merk interessant zijn. Het kan hierdoor een mooie aanvulling zijn op je huidige media-inzet en -strategie.
Op Twitter kun je op verschillende manieren jouw doelgroep segmenteren. Bijvoorbeeld op basis van leeftijd, geslacht of geografie. Ook kun je inzetten op keyword targeting om bij specifieke onderwerpen zichtbaar te zijn. Dit kan overigens ook door gebruik te maken van de door Twitter vooraf gedefinieerde interessegebieden. Net als andere social media kun je bij Twitter ook gebruikmaken van klantlijsten of look-a-like-doelgroepen. Als extra toevoeging biedt Twitter ook Trend Takeover aan. Dit is een manier om jouw advertenties te tonen bij wat op dat moment trending is.
Zoals ook bij Google Ads is het bij Twitter ook mogelijk om tekstadvertenties in te zetten. Dit is niet de enige mogelijkheid van adverteren, zo kun je namelijk ook afbeeldingen inzetten. Daarnaast is het mogelijk om video of meerdere afbeeldingen als advertentie in te zetten. Ook kun je met direct messages of conversational ads gebruikers activeren tot het doen van een bepaalde actie, zoals een bericht delen of een aankoop doen.
Dat je afbeeldingen en video kunt toevoegen is leuk, maar dat maakt nog geen advertentie. Via Twitter kun je dus met bovengenoemd beeldmateriaal een tweet promoten. De tweet is vrijwel identiek aan een gewone tweet, behalve dat er wordt aangegeven dat het een gepromoot bericht is. Het voordeel is dat je hierbij op een native manier in de feed van jouw doelgroep zichtbaar bent.
Ook is het mogelijk om je account te promoten, zodat je meer volgers kunt vergaren. Vervolgens ben je daardoor ook organisch meer zichtbaar bij je doelgroep.
Zoals eerder kort benoemd, kun je ook bij trending topics zichtbaar zijn. De ad is gelijk aan een normaal trending topic en interactie met de advertentie is ook hetzelfde. Wanneer je op de “Promoted Trend” klikt, ziet de gebruiker zoekresultaten over het onderwerp met de advertentie van jouw merk bovenaan.
Er zijn dus genoeg mogelijkheden om jouw merk via Twitter extra onder de aandacht te brengen. Met de vele actieve gebruikers is het een mooi kanaal om toe te voegen aan jouw mediastrategie. Mits het kanaal aansluit op de doelstelling van jouw campagne.
We denken graag met je mee en nemen je met plezier mee langs alle mogelijke opties voor jouw vraagstukken. Om zo samen tot een perfect passend mediaplan te komen.
#BetterTogether
Waarom adverteren op social media?