Social media is inzetbaar voor het bereiken van verschillende doelstellingen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Omdat alle sociale netwerken veel informatie verzamelen van gebruikers, kun je gemakkelijk targeten op leeftijd, geslacht, taal, locatie, opleiding, beroep/functie, e-mailbestanden, verkeer van eigen website of interesses. Deze kenmerken zijn te combineren, om zo een doelgroep te vormen waar jouw organisatie zich op wil richten. Tijdens campagnes is het ook mogelijk om verschillende doelgroepen toe te voegen en te optimaliseren naar welke doelgroep het meest oplevert bij jouw campagne. Hierdoor zit je qua targeting dichter bij jouw doelgroep dan bijvoorbeeld traditionele massamedia.
In vergelijking met massamedia zoals tv, radio of out of home, is het minimale instapbudget benodigd voor social advertising relatief laag. Ook kan inzet van social media fungeren als een mooie aanvulling op de meer kostbare tv- en radiocampagnes. Je kunt dan denken in aanvulling in bereik binnen een doelgroep die je via tv misschien wel moeilijker bereikt, of bijvoorbeeld aanvulling in de zin van dat je meer aan specifieke imagowaarden werkt.
Een ander voordeel is dat campagneresultaten vrijwel real time meetbaar zijn. Daardoor is het mogelijk om direct te optimaliseren over verschillende kanalen. Zo kun je je campagne constant bijsturen om zo jouw gestelde doelstellingen te behalen.
Daarnaast kun je op elk moment advertenties wijzigen, aanmaken en onderbreken. Het voordeel hiervan is dat je hierdoor enkel de best presterende advertenties overhoudt. De opgedane learnings neem je uiteraard mee naar een volgende campagne. Ook kun je redelijk eenvoudig verschillende uitingen testen middels een A/B test en deze learnings meenemen naar kanalen waar deze soort tests niet mogelijk zijn.
We zien dat het gebruik van social media vrijwel elk jaar toeneemt. Dit houdt in dat de kans dat mensen die jouw website een keer hebben bezocht ook op social media terug te vinden zijn, groot is. Inrichting van de juiste retargeting van je websiteverkeer is daarom belangrijk.
Is je doel conversie? Ook dan is met social media hier goed op te sturen. Door middel van het bijhouden van conversies op een bepaald social medium, stel je het medium in staat om nog beter te optimaliseren naar jouw doelgroep.
Het opzetten van een social campagne is vrij eenvoudig, het analyseren en optimaliseren is echter een stuk complexer en vergt kennis en ervaring. Met deze kennis aan boord denken we graag met je mee om tot een gepast plan te komen dat past bij jouw doelstellingen. #BetterTogether
Bronnen: (Nationale Social Media Onderzoek 2021, Newcom Research & Consultancy B.V.)