Televisie is nog steeds het grootste massamedium wat we hebben. Men roept wel eens dat tv aan het uitdoven is, maar niets is minder waar. Sterker nog: in 2020 is de gemiddelde kijktijd per dag met 4 minuten gestegen naar 160 minuten (2 uur en 40 minuten). Met inzet van tv creëer je in korte tijd een groot bereik. Bijkomend voordeel ten opzichte van andere mediatypen is dat je op tv gebruik kunt maken van bewegend beeld en geluid. Dat versterkt elkaar en zorgt voor een nog grotere impact, mede doordat je ook op emotie kunt inspelen. Tv inzet vereist echter ook een stevig budget, dat is niet voor iedere adverteerder weggelegd. Rekenen we tv inzet echter terug naar kosten per duizend contacten, dan is tv vaak juist goedkoper dan online inzet.
Ook radio valt in de categorie massamedium. Het grootste voordeel van radio is dat je je doelgroep breed kunt aanspreken met een activerende boodschap. Luisteraars zijn over het algemeen trouw aan ‘hun’ zender, waardoor we goed kunnen prognosticeren naar welke zenders jouw doelgroep naar luistert. Met een duidelijke call to action krijg je je doelgroep met radio gemakkelijk in de actiestand. Ook voor groei in naamsbekendheid valt radio echter goed in te zetten. Een herkenbaar soundlogo helpt daarbij. Wie is niet bekend met het soundlogo van Hornbach: ‘ja ja jippy jippy yeah’? Tot slot is adverteren op radio gemiddeld zo’n drie keer goedkoper dan op tv. Voor veel adverteerders met elk budget valt daarom wel een mooie radiocampagne op te zetten.
Er zijn verschillende vormen van out of home media, naast analoge ook steeds meer digitale opties. Out of Home is vooral goed in te zetten voor groei in naamsbekendheid of hele concrete korte call to actions. Je boodschap moet namelijk redelijk ‘plat’ blijven, de consument moet namelijk in een fractie de boodschap mee kunnen krijgen. Ideaal aan out of home inzet is dat je op locatie relevant kunt zijn met jouw product of dienst. Nieuw product in de supermarkt? Met out of home zorg je dat je rond deze supermarkten zichtbaar bent voordat iemand de supermarkt ingaat. Ook de relatief jongere doelgroepen kun je goed met out of home bereiken, deze doelgroepen bevinden zich vaker op straat, in het OV of op de snelweg. Met digital out of home zijn mogelijkheden eindeloos: wisselend per tijdstip, aangepast op het weer, gekoppeld aan je radiocampagne, enzovoort.
Ook online zijn de mogelijkheden eindeloos. Deze vorm van adverteren is niet meer weg te denken in het medialandschap. De bekendste vormen zijn online display en online video advertisement en social media advertisement.
Een voordeel van online adverteren is dat het tegen elk budget is in te zetten. Daarnaast is het een zeer flexibel medium en heeft een online campagne een korte doorlooptijd van akkoord tot livegang. Een groot voordeel is dat resultaten real time gemonitord kunnen worden. Je kunt zien welke ad of copy beter werkt, welke leeftijdscategorie beter doorklikt naar je website, in welke regio een advertentie aanslaat, enzovoorts. Ook kun heel precies de juiste doelgroep targeten, waardoor je ‘waste’ kleiner is. Je kunt hierbij gebruik maken van eigen klantprofielen of bijvoorbeeld de oneindige data die de social media platfora tot hun beschikking hebben. Boodschappen kunnen gemakkelijk aangepast worden per doelgroep, wat bij tv, radio of out of home minder makkelijk gaat.
Zo valt er voor elk mediumtype wel wat te zeggen en is er (gelukkig) niet één pasklaar antwoord op de vraag wat de beste mediakeuze is. Vaak is een combinatie van mediatypen ook aan te raden, houden we rekening met timings, beschikbaar budget, algemene of juist hele specifieke doelgroepen en ga zo maar door. We denken graag met je mee en nemen je met plezier mee langs alle mogelijke opties voor jouw vraagstukken. Om zo samen tot een perfect passend mediaplan te komen. #BetterTogether